Terug
Gepubliceerd op 27/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 25/09/2025 - 20:00

Voorstel van beslissing over de uitwerking van scenario's voor de verkeersveiligheid, leefbaarheid en mobiliteit in de Ortar De Pauwstraat en de Lindeboomstraat (raadslid Borghans)

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Ineke Casier, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Willy Roeykens, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Tracey D'Afters, raadsleden

De raad neemt kennis van het voorstel.

Aanleiding

E-mail van raadslid Carine Borghans van 20 september 2025

Regelgeving

- Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad de eerstvolgende werkdag via e-mail mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

Feiten, context en argumentatie

De Lindeboomstraat en de Ortar De Pauwstraat zijn routes die veelvuldig gebruikt worden door jonge weggebruikers te voet of met de fiets en dit door de nabijheid van de Gemeentelijke Basisschool Tervuren (bovenaan de Lindeboomstraat), de sporthal en de sportterreinen van Diependal (omringd door de Lindeboomstraat) en iets verder het Koninklijk Atheneum Tervuren.

Onaangepaste snelheid van het gemotoriseerd verkeer en het niet in acht nemen van de verkeersregels van automobilisten m.b.t. het rijden op de stoep zorgen voor onveilige situaties voor onze kinderen.

Gezien de keuze van het huidige bestuur om de zone 30 niet uit te breiden in de Ortar De Pauwstraat en de Lindeboomstraat kunnen maatregelen aan de infrastructuur voetgangers en fietsers beschermen en automobilisten waarschuwen voor de aanwezigheid van kinderen.

Dit kan bvb door aandacht voor fietsers en voetgangers te vragen d.m.v. extra verkeersborden of plaatsen van paaltjes langs de boordsteen van de stoep ter bescherming van voetgangers. Verder kan sensibilisering de automobilist bewust maken van de aanwezigheid van kinderen.

Na bespreking van dit voorstel vraagt de raadsvoorzitter aan de indiener van het voorstel of zij de stemming vraagt. Het raadslid antwoordt dat dit niet nodig is. 

Enig artikel. De raad neemt kennis van het voorstel om:

- de bevoegde gemeentelijke diensten de opdracht te geven om voor de Lindeboomstraat en de Ortar De Pauwstraat meerdere scenario's uit te werken waarbij zowel verkeersveiligheid, leefbaarheid als mobiliteit in rekening worden gebracht;

- deze scenario's voor te leggen ter bespreking en advisering aan de bevoegde gemeenteraadscommissie, alvorens verdere besluitvorming plaatsvindt.