Terug
Gepubliceerd op 27/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 25/09/2025 - 20:00

Mondelinge vraag over de verkeerssituatie aan de Albertlaan en Oppemstraat (raadslid de Beauffort)

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Ineke Casier, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Willy Roeykens, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Tracey D'Afters, raadsleden

De raad verdaagt dit agendapunt naar een volgende zitting.

Aanleiding

Vraag via e-mail van 20 september 2025 van raadslid de Beauffort om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 september 2025

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

Feiten, context en argumentatie

Graag had ik wat meer informatie ontvangen en een stand van zaken gekregen, rond het verdere onderzoek voor wat betreft de verkeerssituatie in en om de Albertlaan / Oppemstraat.

De Oppemstraat is een lokale verbindingsweg. De Albertlaan ook, maar met de ingang van een van de grootste scholen van de streek. Het bestuursakkoord duidt aan dat de verbindingswegen niet gaan veranderen. 

De huidige verkeerssituatie waarbij de Oppemstraat als eenrichtingsstraat werd ingericht, dwingt het verkeer voor de school te laten passeren, wat een chaotische en gevaarlijke toestand voor de school creëert. Daarnaast zien we regelmatig gevaarlijke toestanden aan het kruispunt Oppemstraat / Tervurenlaan, aangezien het verkeer van de kleine Tervurenlaan daar moet samensmelten met de flow aan fietsers die van Tervuren komen om naar het HHC te gaan en omgekeerd.

In januari werd er al een vraag hieromtrent in de gemeenteraad gesteld. We vernamen toen dat er aan tellingen gewerkt zal worden om de situatie in kaart te brengen?
Daarnaast hebben we weet van een overleg tussen de burgemeesters van Wezembeek-Oppem en Tervuren om deze situatie te bekijken?

We ontvangen graag een stand van zaken.

Enig artikel. De raad verdaagt dit agendapunt naar een volgende zitting.