De raad keurt de notulen goed.
Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
§ 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 24 april 2025.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 17 juni 2025.
Brief van Creat van 21 maart 2025
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
OCMW Tervuren is aangesloten bij Creat Services dv en ontving de oproepingsbrief voor de algemene vergadering op 17 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld.
De vertegenwoordiger werd aangeduid in de zitting van 10 maart 2025 voor de verdere duur van de legislatuur:
- Jan Trappeniers
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de algemene vergadering van 17 juni 2025.
Artikel 1. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 17 juni 2025
Agenda:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
10. Varia
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden over de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de raad.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Creat Services dv.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 18 juni 2025.
Brief van Interleuven van 15 april 2025 en mail van 16 april 2025
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
De vertegenwoordiger werd aangeduid in de zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de legislatuur 2025-2030: Jan Trappeniers, schepen, Heidestraat 29, 3080 Duisburg met als plaatsvervanger Mario Van Rossum, voorzitter, Rootstraat 50, 3080 Duisburg.
Enig artikel. de raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Interleuven van 18 juni 2025.
Agenda
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 19 maart 2025
3. Verslag over de activiteiten 2024
4. Jaarrekening per 31 december 2024 en verslag van de commissaris-revisor
5. Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten
6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
7. Diversen
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 27 juni 2025.
Aangetekende brief van IGO div van 28 april 2025
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
Volgende vertegenwoordiger werd in zitting van 10 maart 2025 aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030: Leo Trappeniers.
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de gewone algemene vergadering van 27 juni 2025.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 27 juni 2025
Agenda
1. Goedkeuring verslag buitengewone Algemene Vergadering van 21/3/2025
2. Aanstelling van de commissaris-revisor Vyvey & Co
3. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024, inclusief kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor (document 1 en bijlagen)
4. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2024 (document 2)
5. Aanstelling leden van het algemeen comité (document 3)
6. Varia
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 24 juni 2025.
E-mail van Cipal van 9 mei 2025 met uitnodiging voor de algemene vergadering van 24 juni 2025
- Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de OCMW-raad
- Titel 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de extern verzelfstandigde agentschappen
- Statuten van Cipal dv
OCMW Tervuren is lid van de dienstverlenende vereniging Cipal en ontving de toelichtende nota over de agendapunten.
De vertegenwoordigers werden aangeduid in zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de huidige legislatuur:
- effectief afgevaardigde algemene vergadering: Annemie Spaas
- plaatsvervangend afgevaardigde algemene vergadering: Marc Charlier
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 24 juni 2025.
Agenda
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat
4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024
7. Benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
8. Bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de raad van bestuur
9. Goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030
10. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
De raad keurt de statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) 2025-2030 goed.
Verplichting voor het vernieuwen van raden en adviesorganen bij het begin van een nieuwe legislatuur
- Artikel 41, 13° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
- Artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
- Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokaal beleid kinderopvang
- Besluit van de gemeenteraad van 6 november 2007 over de goedkeuring van de statuten van het LOK
Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) is een lokaal netwerk rond kinderopvang dat alle lokale actoren samenbrengt die rond jonge kinderen bezig zijn: ouders, de opvang, scholen, jeugdwerk, het lokaal bestuur en andere belanghebbenden.
Ze geven advies aan het lokaal bestuur over haar beleid en de uitbouw van kinderopvang in de gemeente.
Aan de raad wordt gevraagd de vernieuwde statuten goed te keuren en het LOK te erkennen als een autonoom adviesorgaan.
LOK hield een installatievergadering op 11 maart 2025.
Op het niveau van het lokaal bestuur Tervuren werd geopteerd om het Huis van het Kind te laten ressorteren onder de dienst welzijn, wat op zijn beurt behoort tot het werkingsgebied van het OCMW. Bijgevolg gebeurt de beleidsaansturing vanuit de OCMW-raad en het vast bureau.
Er is geen budget voorzien voor deze adviesraad. Eventuele kleine onkosten ressorteren onder het Huis van het Kind.
Artikel 1. De raad erkent het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) als een autonoom adviesorgaan.
Artikel 2. De raad keurt volgend ontwerp van statuten goed:
Hoofdstuk 1: Oprichting
Artikel 1.
Het LOK is de lokale adviesraad bevoegd inzake kinderopvangmateries in de ruime zin van het woord.
De adviesraad wordt opgericht conform de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokaal beleid kinderopvang.
De zetel van het LOK is gevestigd op volgend adres: Markt 7A bus 3, 3080 Tervuren.
Het Huis van het Kind neemt de verantwoordelijkheid van de organisatie van het LOK op.
De leden van het LOK nemen deel aan de uitbouw van het Huis van het Kind.
Hoofdstuk 2: Doelstellingen en opdrachten
Artikel 2.
Het LOK heeft als doel het aanbod kinderopvang en opvoedingsondersteuning in de gemeente in kaart te brengen, (groot)ouders te informeren, te waken over tekortkomingen en zal proberen mogelijke oplossingen aan te bieden.
Het LOK zal tevens de samenwerking tussen aanbieders van kinderopvang bevorderen en zal de kwaliteit trachten te stimuleren.
Het LOK streeft naar een kwalitatieve en betaalbare kinderopvang voor elk kind in Tervuren.
Om deze doelstellingen te verwezenlijken zal het LOK de wettelijk vastgelegde opdrachten uitvoeren:
1. het lokaal bestuur adviseren:
- bij de opmaak van het lokaal beleid kinderopvang en eventuele bijsturingen ervan;
- over de uitvoering van het lokaal beleid kinderopvang en eventuele bijsturingen ervan;
- over de uitbouw van opvangvoorzieningen binnen de gemeente;
2. de activiteiten in deze sector coördineren, overleg en samenwerking tot stand brengen tussen verenigingen, diensten, instellingen en andere organisaties die actief zijn in de sector voor kinderopvang, in de ruime betekenis van het woord;
3. onderzoek verrichten naar behoeften inzake kinderopvang.
Daarnaast kan het lokaal bestuur het LOK aanvullende opdrachten geven.
Artikel 3.
Voor de interne organisatie van de werkzaamheden kan het LOK een huishoudelijk reglement uitwerken.
Hoofdstuk 3: Samenstelling en leden
Artikel 4.
Hoogstens 2/3 van de stemgerechtigde leden zijn van hetzelfde geslacht.
Artikel 5.
Het LOK is samengesteld uit minstens:
1. een vertegenwoordiging van de lokale actoren
- al wie plaatselijk een functie vervult in de opvang van kinderen;
- al wie invulling geeft aan de vrije tijd van kinderen.
2. een vertegenwoordiging van de gebruikers
- al wie plaatselijk een beroep doet op kinderopvang of een behoefte heeft aan kinderopvang;
- vertegenwoordigers van organisaties die representatief zijn voor gebruikers inzake kinderopvang (bv. individuele (groot)ouders, lokale afdeling van de Gezinsbond, plaatselijke ouderverenigingen, verenigingen van ouders met kinderen met specifieke zorgbehoeften,…);
- bedrijven, opleidings- en tewerkstellingsorganisaties die kinderen zouden kunnen toeleiden naar de lokale actoren;
- alle diensten die preventieve gezinsondersteuning aanbieden op het grondgebied van Tervuren.
3. vertegenwoordiging vanuit het lokaal bestuur
Schepen(en) bevoegd voor jeugd en sociale zaken worden als waarnemer (niet stemgerechtigd) toegevoegd.
4. een vertegenwoordiger van Kind & Gezin als waarnemer (niet stemgerechtigd).
De leden mogen zich laten vervangen door een plaatvervanger.
Het LOK kan steeds individuele burgers uitnodigen als deskundige om de vergadering bij te wonen als waarnemend lid.
Hoofdstuk 4: Procedure voor aanduiding van de leden
Artikel 6.
Bij het begin van elke gemeentelijke bestuursperiode worden alle lokale actoren en gebruikers (m.a.w. de organiserende besturen of verantwoordelijken van de op het grondgebied actieve kinderopvangvoorzieningen, kleuter- en lagere scholen, vrijetijdsdiensten en –organisaties, oudercomités en organisaties die de belangen van ouders behartigen) die recht hebben op vertegenwoordiging in het LOK door het lokaal bestuur aangeschreven en geïnformeerd over de opdrachten en interne werking.
Hierbij worden ze uitgenodigd voor de installatievergadering.
Organisaties kunnen twee kandidaat-leden (bij voorkeur één vrouwelijke kandidaat en één mannelijke kandidaat waaronder ook één effectief lid en één plaatsvervanger) voorstellen voor deelname aan het LOK.
Artikel 7.
Na de installatievergadering kunnen kandidaat-leden zich ook zelf melden bij het Huis van het Kind.
Een kandidatuur moet voldoen aan de voorwaarden opgesomd in deze statuten en wordt besproken op de vergadering.
Artikel 8.
Het lidmaatschap van het LOK is geldig tot uiterlijk 6 maanden na de start van de nieuwe bestuursperiode.
Artikel 9.
Aan het mandaat van stemgerechtigd lid komt voortijdig een einde:
1. door het ontslag van de betrokkene zelf;
2. door het opnemen van een politiek mandaat binnen de gemeente;
3. door het verdwijnen van de organisatie, dienst of voorziening zelf (bijvoorbeeld niet langer actief zijn als zelfstandige onthaalouder, stopzetten van mini-crèche);
4. door het verdwijnen van de link tussen de betrokkene en de organisatie, dienst of voorziening die hij/zij vertegenwoordigt in het lokaal overleg kinderopvang;
5. door het overlijden van de betrokkene of rechtsonbekwaamheid;
6. door twee opeenvolgende afwezigheden zonder gegronde reden of kennisgeving;
Een ontslag wordt schriftelijk gemeld door de betrokkene of de organisatie waarvoor hij is afgevaardigd aan de secretaris van het LOK.
Hoofdstuk 5: Aanduiding voorzitter en secretaris
Artikel 10.
Het LOK kiest onder zijn leden een voorzitter.
Als secretaris wordt de coördinator van het Huis van het Kind aangeduid.
Deze zijn belast met de voorbereiding van de vergadering en het opvolgen van de genomen beslissingen.
Kandidaatstelling als voorzitter gebeurt mondeling of schriftelijk bij de aanvang van de installatievergadering.
Artikel 11.
De functie van voorzitter wordt bij afzonderlijke en geheime stemming verkozen via een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen en mits minstens de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig is.
Deze functie wordt aangeduid voor een periode tot de herinstallatie van het LOK na de nieuwe bestuursperiode.
Hoofdstuk 6: Algemene bepalingen
Artikel 12.
Het LOK vergadert minstens 2 keer per jaar.
Artikel 13.
Er wordt gestreefd naar een zo soepel mogelijke structuur om een zo dynamisch mogelijk beleid te kunnen voeren dat gebaseerd is op engagement en open inspraak.
Artikel 14.
De bijeenroeping gebeurt door de voorzitter, schriftelijk en ten minste 7 kalenderdagen voor de vergadering.
De uitnodigingsbrief bevat de agenda en het verslag van de vorige vergadering. De agenda wordt bepaald door de voorzitter en de secretaris, in samenspraak met de bevoegde schepen.
Elk lid van het LOK heeft het recht om bijkomende punten op de agenda te plaatsen. Deze worden schriftelijk bezorgd aan de secretaris ten laatste 24 uur voor aanvang van de vergadering.
Artikel 15.
Het LOK vertrekt vanuit een consensusmodel. Slechts indien er geen consensus bereikt wordt, gaat de raad over tot stemming. In dat geval worden de beslissingen genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden, behalve bij de beslissing over de statuten, waarvoor een tweederdemeerderheid vereist is.
Artikel 16.
Bij afwezigheid van de voorzitter wordt door de aanwezige leden beslist bij de aanvang van de vergadering wie de betreffende vergadering van het LOK zal voorzitten.
Artikel 17.
Het lokaal bestuur zal het LOK logistiek ondersteunen voor de uitvoering van haar doelstellingen.
Artikel 18.
Het lokaal bestuur stelt de relevante documenten zoals de statuten, het huishoudelijk reglement en/of afsprakennota van het lokaal overleg kinderopvang en de verslagen van de vergadering ook ter beschikking van het agentschap Opgroeien.
Artikel 19.
De statuten, goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 augustus 2019, vervallen.
De voorzitter sluit de zitting op 26/05/2025 om 14:00.
Namens OCMW-raad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Mario Van Rossum
voorzitter