Voor de aanleg van de fietssnelweg F29 wordt de verkeerssituatie in de Hofkensstraat definitief gewijzigd.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- De wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen over de politie van het wegverkeer.
- Het collegebesluit van 25 september 2023 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende uniformering en aanpassing van de snelheidsregimes voor gemotoriseerd verkeer op de gemeentewegen in Tervuren.
- Het collegebesluit van 29 januari 2024 voor de goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de herinrichting van het kruispunt Tervurenlaan - Hofkensstraat voor de aanleg van de fietssnelweg F29, vanaf 13 februari 2024 5 uur tot en met 8 maart 2024 22 uur.
Dit reglement is van toepassing op de Hofkensstraat.
De Hofkensstraat is een lokale weg type 3 die als functie heeft om toegang te verschaffen tot de woningen. Doorgaand verkeer moet zoveel mogelijk ontmoedigd worden.
De Hofkensstraat grenst aan de Brusselsesteenweg en aan de Tervurenlaan.
Het fietspad op de Tervurenlaan maakt deel uit van de F29 fietssnelweg.
Om de veiligheid van de F29 fietssnelweg op de Tervurenlaan te bevorderen en om volgende redenen wordt er geadviseerd om de oostelijke tak van de Hofkensstraat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer en blijft de westelijke tak van de Hofkensstraat behouden om via de Tervurenlaan in te rijden:
- De aansluiting van de twee takken van de Hofkensstraat op de Tervurenlaan zorgt voor twee conflictpunten tussen fietsers en auto's;
- Fietsers maken het meest gebruik van de oostelijke tak van de Hofkensstraat om naar de F29 fietssnelweg te rijden maar ook komende van de F29 fietssnelweg om naar het centrum en de scholen te rijden;
- De Hofkensstraat wordt voornamelijk door gemotoriseerd verkeer gebruikgemaakt om het centrum uit te rijden, veel minder (of bijna niet) om het centrum in te rijden.
- De oostelijke tak sluit eerder schuin aan op de Tervurenlaan waardoor het zicht op aankomend verkeer op de Tervurenlaan (snelheidsregime 70km/u) verre van optimaal is. De westelijke tak sluit nagenoeg haaks aan.
De dienst openbaar domein en politiezone Voer en Dijle geven een gunstig advies.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Hofkensstraat worden ingetrokken en vervangen, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de snelheidsbeperkingen, de verhoogde inrichtingen, de stormsignalisatie, parkeerplaatsen voor deelauto's en elektrisch opladen en de voorrangsregelingen.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Hofkensstraat.
Artikel 2. Maatregelen:
Maatregelen | Locatie signalisatie | Beschrijving signalisatie |
In de westelijke tak van de Hofkensstraat wordt enkel gemotoriseerd verkeer toegelaten komende van de Brusselsesteenweg naar de Tervurenlaan. |
Hofkensstraat: - westelijke tak - ter hoogte van het kruispunt met de Tervurenlaan |
- C1 verkeersbord: verboden richting voor iedere bestuurder - onderbord M3: uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers klasse A |
Hofkensstraat: - westelijke tak - ter hoogte van het kruispunt met de Brusselsesteenweg |
- F19 verkeersbord: openbare weg met éénrichtingsverkeer - onderbord M5: fietsers en bromfietsers klasse A worden toegelaten in twee rijrichtingen |
|
De oostelijke tak van de Hofkensstraat is een doodlopende weg, uitgezonderd voor fietsers en voetgangers. |
Hofkensstraat: - oostelijke tak - ter hoogte van het kruispunt met de Brusselsesteenweg |
- F45b verkeersbord: doodlopend weg uitgezonderd voor fietsers en voetgangers |
Op het kruispunt met de Brusselsesteenweg is een verhoogde inrichting, met een oversteekplaats voor voetgangers. | Hofkensstraat ter hoogte van het kruispunt met de Brusselsesteenweg | - verhoging in het wegdek met afwisselende witte korte en lange strepen op donkere achtergrond, evenwijdig met de aslijn van de rijbaan en eindigend op een witte dwarsstreep - witte dwarsmarkeringen, evenwijdig met de as van de rijbaan |
Op het kruispunt met de Tervurenlaan is een verhoogde inrichting. | Hofkensstraat ter hoogt van het kruispunt met de Tervurenlaan | - verhoging in het wegdek met afwisselende witte korte en lange strepen op donkere achtergrond, evenwijdig met de aslijn van de rijbaan en eindigend op een witte dwarsstreep |
Het verkeer komende uit de Hofkensstraat dient te stoppen en voorrang te verlenen aan het verkeer op de Tervurenlaan. | - B5 verkeersbord: stoppen en voorrang verlenen - onderbord M10: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen in de twee rijrichtingen aanwezig op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden - een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht. |
|
Het gemotoriseerd verkeer komende van de Hofkensstraat is verplicht om op de Tervurenlaan rechts af te slaan. | - D1 verkeersbord: verplicht de door de pijl aangeduide rijrichting te volgen | |
In de oostelijke en westelijke tak van de Hofkensstraat wordt parkeren toegelaten. | Oostelijke en westelijke tak Hofkensstraat | - E9a verkeersbord: parkeren - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - E1 verkeersbord: parkeerverbod - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen - afgebakende parkeerzones door middel van een andere verharding - gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan |
Artikel 3. De vorige aanvullende reglementen van de Hofkensstraat worden ingetrokken en vervangen door onderhavig reglement, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de parkeerplaatsen voor autodeelwagens en elektrisch opladen, de snelheidsbeperkingen, de stormsignalisatie en de voorrangsregelingen.