Voor de aanleg van de fietssnelweg F29 wordt de verkeerssituatie in de Broekstraat gewijzigd.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- De wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen over de politie van het wegverkeer.
- Het collegebesluit van 25 september 2023 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende uniformering en aanpassing van de snelheidsregimes voor gemotoriseerd verkeer op de gemeentewegen in Tervuren.
- Het collegebesluit van 3 december 2012 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende de verkeersafwikkeling in de Broekstraat.
Dit reglement is van toepassing op de Broekstraat.
De Broekstraat is een lokale weg type 3 die als functie heeft om toegang te verschaffen tot de woningen. Doorgaand verkeer moet zoveel mogelijk ontmoedigd worden.
De Broekstraat maakt deel uit van het traject van de fietssnelweg F29 Tervuren - Leuven.
Om de verkeersveiligheid op het traject van de fietssnelweg F29 te bevorderen, wordt de Broekstraat heringericht.
De dienst openbaar domein en politiezone Voer en Dijle geven een gunstig advies.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Broekstraat worden ingetrokken en vervangen, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de snelheidsbeperkingen, de verhoogde inrichtingen, de stormsignalisatie, parkeerplaatsen voor deelauto's en elektrisch opladen en de voorrangsregelingen.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Broekstraat.
Artikel 2. Maatregelen:
Maatregelen | Locatie signalisatie | Beschrijving signalisatie |
In de Broekstraat wordt enkel gemotoriseerd verkeer toegelaten komende van de Leuvensesteenweg naar de N3 Tervurenlaan. Fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs worden in twee rijrichtingen toegelaten. |
Broekstraat ter hoogte van de kruispunten met de: - Leuvensesteenweg - Melijndreef - Pootestraatje - Broekstraat 23 |
- F19 verkeersbord: openbare weg met éénrichtingsverkeer - onderbord M17: fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs worden toegelaten in twee rijrichtingen |
Broekstraat ter hoogt van de kruispunten met de: - Tervurenlaan - Melijndreef - Pootestraatje - Broekstraat 23 |
- C1 verkeersbord: verboden richting voor iedere bestuurder - onderbord M11: uitgezonderd voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs |
|
De fietsers en bromfietsers klasse A komende uit de Broekstraat dienen te stoppen en voorrang ter verlenen aan het verkeer op de Leuvensesteenweg |
Broekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Leuvensesteenweg | - B1 verkeersbord: voorrang verlenen - Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, die de plaats aanduid waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1. |
In de Broekstraat op het kruispunt met de Leuvensesteenweg is een verhoogde inrichting met een oversteekplaats voor voetgangers | - verhoging in het wegdek met afwisselende witte korte en lange strepen op donkere achtergrond, evenwijdig met de aslijn van de rijbaan en eindigend op een witte dwarsstreep - witte dwarsmarkeringen, evenwijdig met de as van de rijbaan |
|
Het verkeer komende uit de Broekstraat dient te stoppen en voorrang te verlenen aan het verkeer op de Tervurenlaan. | Broekstraat ter hoogte van de Tervurenlaan | - B5 verkeersbord: stoppen en voorrang verlenen - onderbord M10: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen in de twee rijrichtingen aanwezig op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden - een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht. |
Het gemotoriseerd verkeer komende van de Broekstraat is verplicht om op de Tervurenlaan rechts af te slaan | - D1 verkeersbord: verplicht de door de pijl aangeduide rijrichting te volgen | |
In de Broekstraat wordt parkeren toegelaten. | Broekstraat | - E9a verkeersbord: parkeren - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - E1 verkeersbord: parkeerverbod - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen - afgebakende parkeerzones door middel van een andere verharding - gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan |
In de Broekstraat tussen de Leuvensesteenweg en de Melijndreef is een bushalte. Op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat de bushalte aanwijst mag er niet geparkeerd worden. | Broekstraat tussen de Leuvensesteenweg en de Melijndreef | Witte opschriften op de rijbaan die de zone aanduid. |
Artikel 3. De vorige aanvullende reglementen van de Broekstraat worden ingetrokken en vervangen door onderhavig reglement, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de parkeerplaatsen voor autodeelwagens en elektrisch opladen, de snelheidsbeperkingen, de stormsignalisatie en de voorrangsregelingen.