De raad keurt de statutenwijziging van het autonoom gemeentebedrijf Bexit goed.
- Ministerieel besluit van 3 maart 2004
Goedkeuring van de oprichting en statuten van het autonoom gemeentebedrijf Bexit
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bevoegdheden van de gemeenteraad
- Artikel 233 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf in kwestie.
De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsbeslissing en de statuten bekendgemaakt. Een volledig gecoördineerde tekst van de statuten wordt gepubliceerd via een webtoepassing van de gemeente.
- Gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 over de goedkeuring van de statutenwijziging van AGB Bexit
Tijdens het eerste jaar van de nieuwe legislatuur wordt een evaluatie gemaakt van elke verzelfstandigingsvorm. Dit leidt tot het afsluiten van een nieuwe beheersovereenkomst. Bij die gelegenheid is het ook zinvol om de statuten aan te passen in functie van de wijzigingen aan het decreet over het lokaal bestuur (DLB), die in de loop van de vorige legislatuur zijn aangebracht.
De statuten van AGB Bexit moeten worden aangepast om de volgende redenen:
- Artikel 227, tweede lid DLB bepaalt met ingang van 8 april 2023 dat het gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering dient af te sluiten.
- Artikel 235, §4, derde lid DLB is met ingang van 8 april 2023 opgeheven. Deze bepaling hield in dat de gemeenteraad jaarlijks beslist over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen en dat die kwijting alleen rechtsgeldig is als de ware toestand van het autonoom gemeentebedrijf niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering over de uitvoering van de beheersovereenkomst.
- Artikel 239 werd met ingang van 8 april 2023 uitgebreid met een vierde lid, dat bepaalt dat art. 185/1 DLB van toepassing is bij de overdracht van personeel. De overdracht moet worden vastgelegd in de rechtspositieregeling van het personeel en goedgekeurd door het bevoegde orgaan van de ontvangende instantie. Personeelsleden behouden hun dienstverband, graad, anciënniteit, prestatieregeling, salarisschaal en rechten en verplichtingen na de overdracht. De overdracht kan geen reden voor ontslag zijn. De Vlaamse Regering kan verdere minimale waarborgen vaststellen. Dit geldt zowel voor overdrachten tussen gemeenten en aanverwante instanties als voor overdrachten aan externe agentschappen en verenigingen.
- Artikel 241, eerste lid DLB werd met ingang van 14 augustus 2021 aangepast in die zin dat naast hoofdstuk 3 en artikel 249, § 3, artikel 256, 260, derde lid, artikel 262, § 1, tweede lid, en artikel 264, tweede lid ook artikel 249 § 4 (m.b.t. de stemming over afzonderlijke onderdelen van het beleidsrapport, doch toegevoegd aan art. 242 DLB) en hoofdstuk 4 (m.b.t. het OCMW) niet van toepassing zijn op autonome gemeentebedrijven.
- Aan artikel 242 DLB werd met ingang van 14 augustus 2021 een derde en vierde lid toegevoegd dat luidt als volgt. De raad van bestuur stemt telkens over het hele meerjarenplan en de aanpassingen ervan. In afwijking van het derde lid kan elk lid van de raad van bestuur de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de raad van bestuur pas over het hele meerjarenplan en de aanpassingen ervan stemmen na de afzonderlijke stemming. Als die afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van het meerjarenplan of de aanpassing ervan moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het hele meerjarenplan verdaagd tot een volgende vergadering van de raad van bestuur.
- Aan artikel 243, §1 DLB werd een tweede en derde lid toegevoegd met ingang van 14 augustus 2021 dat luidt als volgt. De raad van bestuur stemt telkens over de hele jaarrekening. In afwijking van het tweede lid kan elk lid van de raad van bestuur de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de raad van bestuur pas over de hele jaarrekening stemmen na de afzonderlijke stemming. Als die afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat de jaarrekening moet worden gewijzigd, wordt de stemming over de hele jaarrekening verdaagd tot een volgende vergadering van de raad van bestuur.
- Voor de continuïteit van de werking van de bestuursorganen van het AGB is het wenselijk om meer dan één secretaris te kunnen aanduiden. Op die manier kan de waarnemend secretaris van het AGB dezelfde persoon zijn als de waarnemend algemeen directeur van de gemeente en het OCMW.
Om die redenen worden de volgende aanpassingen voorgesteld:
- In artikel 2, §1, eerste lid van de statuten wordt verwezen naar de toepasselijke bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur.
- Aan artikel 18 van de statuten wordt een bijkomend lid toegevoegd: 'Het bedrijf dient een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.'
- Artikel 18, §2 van de statuten i.v.m. de kwijting wordt opgeheven.
- In de statuten wordt de mogelijkheid voorzien om meerdere plaatsvervangers voor de secretaris te kunnen aanduiden.
- Artikel 38 van de statuten wordt aangevuld met volgende zin: 'Artikel 185/1 DLB is van toepassing bij de overdracht van personeel.'
De raad van bestuur van het AGB Beheer en Exploitatie Infrastructuur Tervuren verleende op 26 juni 2025 een gunstig advies over deze aanpassingen aan de statuten.
Enig artikel. De raad keurt volgende statutenwijziging van het autonoom gemeentebedrijf Bexit goed:
STATUTEN AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF BEXIT
HOOFDSTUK I. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1. Rechtsvorm en naam
§ 1. “BEXIT”, voluit “Beheer en Exploitatie Infrastructuur Tervuren”, is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid opgericht bij gemeenteraadsbesluit van 12 november 2003. Het wordt hieronder “het bedrijf” of “AGB” genoemd.
§ 2. Waar verder in deze statuten sprake is van de “gemeente”, wordt de gemeente Tervuren bedoeld.
Met “gemeenteraad” of “college van burgemeester en schepenen” worden in deze statuten de gemeenteraad respectievelijk het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Tervuren bedoeld.
Artikel 2. Wettelijk kader
§ 1. Het bedrijf is onderworpen aan de toepasselijke bepalingen van de nieuwe gemeentewet en het decreet lokaal bestuur, aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten, en aan deze statuten voor zover zij niet van voornoemde regelen afwijken.
De statuten worden onverwijld aangepast aan wijzigingen in de regelgeving.
§ 2. Het AGB is verder onderworpen aan de wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen van 29 juli 1991 en de bepalingen betreffende de openbaarheid van bestuur in het bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals van toepassing op de gemeente.
Artikel 3. Statutenneerlegging en statutenwijzigingen
§ 1. De gecoördineerde versie van de statuten wordt gepubliceerd via een webtoepassing van de gemeente.
§ 2. Een statutenwijziging is uitsluitend mogelijk bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het bedrijf.
De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsbeslissing en de statuten bekendgemaakt.
Artikel 4. Zetel
§ 1. De zetel van het bedrijf is gevestigd in 3080 Tervuren, Markt 7a bus 1.
§ 2. Het AGB kan mits statutenwijziging de maatschappelijke zetel verplaatsen binnen het grondgebied van de gemeente.
§ 3. De raad van bestuur kan steeds beslissen dat er op het grondgebied van de gemeente één of meerdere exploitatiezetels worden ingericht.
Artikel 5. Doel en activiteiten
§ 1. Het AGB wordt belast met welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang, die zij uitvoert in het kader en binnen de grenzen die worden bepaald in de beheersovereenkomst, waarvan sprake in artikel 9 van deze statuten.
Het AGB heeft als maatschappelijk doel:
• het beheer en de exploitatie van het patrimonium waarvan het eigenaar is of waarop het, ongeacht de rechtstechniek, door de gemeente of een andere instantie een beheers- of gebruiksrecht wordt toegekend, inzonderheid – zonder hiertoe beperkt te zijn - de infrastructuren bestemd voor sport, cultuur en andere gemeenschapsactiviteiten die verhuurd of ter beschikking gesteld worden aan derden;
• het verrichten, in opdracht van de gemeente, van specifieke dienstverlenende activiteiten, die in verband staan met het beheer en de exploitatie van infrastructuur. De volgende opsomming van activiteiten is richtinggevend en heeft zeker geen limitatief karakter: de organisatie van optredens, voorstellingen, en vormingscursussen, de verhuring van logistiek materiaal, technische prestaties die verband houden met het gebruik van de infrastructuur,…;
• de organisatie van evenementen;
• het beheer en de exploitatie van openbare parkings.
§ 2. De concrete bepaling van de uit te voeren taken van het bedrijf wordt opgenomen in de beheersovereenkomst. Elke taak of activiteit die het bedrijf dient of wenst uit te voeren binnen haar doelstelling en die niet is bepaald in de beheersovereenkomst, kan het voorwerp uitmaken van een addendum bij de beheersovereenkomst.
§ 3. Het bedrijf streeft bij de uitvoering van zijn activiteiten naar een goede dienstverlening, een zo optimaal en efficiënt mogelijk beheer en een correcte en respectvolle behandeling van partners en derden.
§ 4. Het bedrijf mag, binnen de grenzen van haar doel, vrij beslissen over de verwerving, de aanwending en de vervreemding van zijn lichamelijke en onlichamelijke goederen, de vestiging of de opheffing van de zakelijke rechten op die goederen, alsook over de uitvoering van dergelijke beslissingen en over hun financiering.
Het bedrijf mag gebruik maken van alle rechtstechnieken, waaronder de vestiging en de opheffing van zakelijke en persoonlijke rechten, de verlening en beëindiging van concessies en het uitgeven en verhandelen van vastgoedcertificaten en andere effecten.
§ 5. Het bedrijf kan, na machtiging door de Vlaamse Regering, overgaan tot de onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van haar doelstellingen.
§ 6. Het bedrijf kan, op voorwaarde van bijzondere en omstandige motivering, zakelijke rechten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein en die eigendom zijn van of beheerd worden door het bedrijf, voor zover de gevestigde zakelijke rechten niet kennelijk onverenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen.
§ 7. Het bedrijf is bevoegd voor de affectaties en de desaffectaties van alle goederen waarvan het eigenaar is.
Binnen de grenzen van zijn doel kan het bedrijf met betrekking tot de eigen goederen en de goederen van de gemeente optreden als bemiddelaar met het oog op de verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, en roerende rechten of handelsfondsen, instaan voor het beheer van onroerende goederen of onroerende rechten, en het “syndic-schap” van onroerende goederen in mede-eigendom uitoefenen; het bedrijf, de leden van zijn organen, zijn personeel en zijn andere vertegenwoordigers zijn daarbij niet onderworpen aan de regelgeving tot bescherming van de beroepstitel en de uitoefening van het beroep van vastgoedmakelaar.
Artikel 6. Participaties
§ 1. Het bedrijf kan rechtspersonen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen, voor zover dat past in de opdrachten van het bedrijf zoals bepaald in artikel 5 van deze statuten. De oprichting, deelname of vertegenwoordiging mag geen speculatieve oogmerken nastreven en gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel en de regelgeving inzake mededinging en staatssteun en de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst zoals bedoeld in artikel 9.
§ 2. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de raad van bestuur, dient in overeenstemming te zijn met het maatschappelijk doel van het bedrijf en dient aan te tonen dat aan al de voormelde voorwaarden is voldaan. Verder is de deelname onderworpen aan de voorwaarde dat aan het bedrijf minstens een mandaat van bestuurder wordt toegekend.
§ 3. Onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke en decretale bepalingen, mag het AGB zijn taken van gemeentelijk belang, noch geheel noch gedeeltelijk overdragen aan andere rechtspersonen.
Artikel 7. Duur
Het bedrijf wordt opgericht voor onbepaalde duur.
HOOFDSTUK II. EXTERNE VERHOUDINGEN
Artikel 8. Bevoegdheid van het AGB
§ 1. Het AGB is verantwoordelijk voor de externe aspecten van zijn activiteiten in de meest ruime zin van het woord.
§ 2. Binnen de grenzen van de in artikel 5 omschreven doelstelling onderhoudt het AGB contacten, pleegt het overleg, voert het onderhandelingen, regelt het de samenwerking, maakt het afspraken en sluit het overeenkomsten met andere natuurlijke personen en met zowel publiek- als privaatrechtelijke rechtspersonen. Het AGB onderhandelt met alle bevoegde instanties zowel op internationaal, Europees, federaal, gemeenschaps-, gewestelijk, provinciaal als lokaal niveau over investeringen, financiële tussenkomsten en alle andere aangelegenheden die zijn doelstelling raken. Het AGB kan met deze instanties over voormelde materies overeenkomsten sluiten op voorwaarde dat deze niet in strijd zijn met zijn doel of met de overeenkomsten die zijn gesloten met de gemeente.
Artikel 9. Beheersovereenkomst
§ 1. Tussen de gemeente en het bedrijf wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten. Bij het onderhandelen over de beheersovereenkomst wordt de gemeente vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen en het bedrijf door de raad van bestuur.
De beheersovereenkomst regelt minstens de volgende aangelegenheden:
1) de concretisering van de wijze waarop het bedrijf zijn taken moet vervullen en van de doelstellingen ervan;
2) de toekenning van middelen voor de eigen werking en de uitvoering van de doelstellingen van het bedrijf;
3) binnen de perken en overeenkomstig de toekenningvoorwaarden bepaald door de Vlaamse regering, het presentiegeld en de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van het bedrijf worden toegekend;
4) de voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financieringen mogen worden verworven en aangewend;
5) de wijze waarop de tarieven voor de geleverde prestaties door de raad van bestuur vastgesteld en berekend worden;
6) de gedragsregels inzake dienstverlening door het bedrijf;
7) de voorwaarden waaronder het bedrijf andere personen kan oprichten, erin kan deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;
8) de informatieverstrekking door het autonoom gemeentebedrijf aan de gemeente;
9) de wijze waarop het autonoom gemeentebedrijf de organisatiebeheersing regelt, waaronder de regels voor het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole en de ondertekening van de girale betalingsorders, overeenkomstig artikel 219 van het decreet lokaal bestuur;
10) wanneer de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet lokaal bestuur, aan de gemeenteraad moet worden voorgelegd;
11) de maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit hoofde van de beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de beheersovereenkomst;
12) de omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan worden verlengd, gewijzigd, geschorst en ontbonden.
§ 2. Onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding van de beheersovereenkomst, wordt die gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad.
Als bij het verstrijken van de beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande beheersovereenkomst van rechtswege verlengd. Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één jaar na de verlenging van rechtswege, of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de gemeenteraad na overleg met het bedrijf voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Die voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.
§ 3. De gemeente en het AGB nemen de nodige initiatieven, minstens via een webtoepassing van de gemeente, voor de openbaarheid van de beheersovereenkomst, inclusief alle wijzigingen eraan.
§ 4. De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan wordt jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad. Hiertoe zal door de raad van bestuur een verslag omtrent de beheersovereenkomst worden opgemaakt.
§ 5. Het AGB legt in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheersovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan.
§ 6. Tussen de gemeente en het AGB kunnen eveneens één of meer concessie-, beleids-, samenwerkings- of andere overeenkomsten of convenanten gesloten worden met betrekking tot het onderling afstemmen van het beleid van de gemeente en dat van het AGB in de relevante beleidsdomeinen en de ermee verbonden activiteiten. Omtrent het beheer van onroerende goederen kunnen het AGB en de gemeente lastgevingsovereenkomsten sluiten.
§ 7. De gemeenteraad kan aan het bedrijf middelen, infrastructuur en personeel ten dienste stellen of overdragen, binnen de wettelijke grenzen.
HOOFDSTUK III. ORGANEN
Artikel 10. Structuur, organen en advies
§ 1. Het bedrijf wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité. Er zijn geen andere organen met beslissingsbevoegdheid binnen het bedrijf.
§ 2. De organen van het bedrijf kunnen, binnen hun bevoegdheden, adviesorganen oprichten, bijvoorbeeld om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, of technische werkgroepen (bestaande uit personeelsleden, gemeenteraadsleden, externe deskundigen,…), die allen een louter adviserende en beleidsondersteunende rol vervullen ten behoeve van de raad van bestuur en het directiecomité.
Deze adviesorganen en werkgroepen kunnen in geen geval beslissingen nemen namens het bedrijf of verbintenissen aangaan namens het bedrijf ten overstaan van derden.
De samenstelling, de taken en doelstellingen van een adviesorgaan en van een werkgroep, evenals de verhoudingen met de raad van bestuur en/of het directiecomité worden vastgelegd door het orgaan van het bedrijf dat hen opricht.
§ 3. De raad van bestuur wordt bijgestaan door een vaste commissie van advies, waarin alle vertegenwoordigende verenigingen van gebruikers van de infrastructuur die wordt beheerd door het AGB, en alle filosofische en ideologische strekkingen, zijn opgenomen.
De bevoegdheden en de werking van deze commissie worden geregeld in de beheersovereenkomst. De samenstelling van deze commissie wordt bepaald bij beslissing van de gemeenteraad.
Deze vaste commissie van advies kan op eigen initiatief adviezen formuleren ten aanzien van de raad van bestuur of het directiecomité met betrekking tot aangelegenheden die het bedrijf aanbelangen in de mate deze onder het Cultuurpact vallen.
RAAD VAN BESTUUR
Artikel 11. Samenstelling
§ 1. De samenstelling van de raad van bestuur is gelijk aan de samenstelling van de gemeenteraad. De gemeenteraad benoemt daartoe alle leden van de gemeenteraad als lid van de raad van bestuur.
§ 2. Indien één of meerdere leden van de gemeenteraad zich evenwel in een geval bevinden zoals voorzien in artikel 235, § 5 van het decreet lokaal bestuur en artikel 19 § 1 van de statuten, wordt de raad van bestuur vanaf de eerstvolgende vergadering nadat het geval zich heeft voorgedaan als volgt samengesteld:
- het aantal leden van de raad van bestuur bedraagt ten hoogste de helft van het aantal gemeenteraadsleden, maar met een absoluut maximum van twaalf;
- ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht;
- de leden van de raad van bestuur worden benoemd door de gemeenteraad;
- de bestuurders worden aangeduid bij evenredigheid tussen de politieke fracties in de gemeenteraad, waarbij elke fractie minstens één lid van de raad van bestuur kan voordragen en dit voordrachtrecht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging in de raad van bestuur. Als de gewaarborgde vertegenwoordiging evenwel afbreuk zou doen aan de mogelijkheid voor de fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen om minstens de helft van de leden van de raad van bestuur voor te dragen, wordt er gewerkt met gewogen stemrecht binnen de groep van door de fracties voorgedragen bestuurders.
Artikel 12. Duur en einde van de mandaten
§ 1. Alle mandaten vallen samen met de duur van een gemeentelijke legislatuur. Naar aanleiding van de installatievergadering van de gemeenteraad wordt onmiddellijk overgegaan tot de benoeming van de nieuwe raad van bestuur. Op dat ogenblik neemt het mandaat van de zetelende leden van de raad van bestuur een einde.
§ 2. Het mandaat van lid van de raad van bestuur is hernieuwbaar.
§ 3. De gemeenteraad kan de leden van de raad van bestuur op elke moment ontslaan. Indien de raad van bestuur is samengesteld overeenkomstig artikel 11, § 1 van de statuten en er geen toepassing wordt gemaakt van artikel 12, § 4 van de statuten, wordt in voorkomend geval, vanaf de eerstvolgende raad van bestuur, de raad van bestuur opnieuw samengesteld overeenkomstig artikel 11 § 2 van deze statuten.
§ 4. Een gemeenteraadslid wiens mandaat als gemeenteraadslid om welke reden dan ook een einde neemt, wordt geacht van rechtswege ontslagnemend te zijn in de raad van bestuur. Indien de raad van bestuur is samengesteld overeenkomstig artikel 11 §1, wordt de opvolger na de eedaflegging als gemeenteraadslid door de gemeenteraad onmiddellijk benoemd als lid van de raad van bestuur van het bedrijf.
Artikel 13. Vergoedingen
De gemeenteraad bepaalt het bedrag van het presentiegeld en de andere vergoedingen die aan de bestuurders in het kader van de bestuurlijke werking van het autonoom gemeentebedrijf worden toegekend, binnen de limieten en overeenkomstig de voorwaarden bepaald door de Vlaamse regering. De raad van bestuur kan aan de voorzitter, de ondervoorzitter en desgevallend de secretaris, slechts dezelfde vergoeding toekennen als aan de overige bestuurders.
Indien de raad van bestuur is samengesteld overeenkomstig artikel 11, § 1 van de statuten mogen er geen presentiegelden worden toegekend voor de vergaderingen van de raad van bestuur.
Artikel 14. Voorzitterschap
§ 1. De raad van bestuur kiest uit zijn leden een voorzitter en een ondervoorzitter, die beide deel moeten uitmaken van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente.
§ 2. Indien de voorzitter van de raad van bestuur afwezig of verhinderd is, worden al zijn taken en bevoegdheden zoals in deze statuten vermeld, van rechtswege overgenomen door de ondervoorzitter.
§ 3. Indien de ondervoorzitter eveneens afwezig of verhinderd is, worden alle taken en de bevoegdheden van de (onder)voorzitter van rechtswege overgenomen door een bestuurder aangeduid door de voorzitter hetzij, bij ontstentenis van een aanduiding, door de oudste aanwezige bestuurder.
Artikel 15. Vergaderingen
§ 1. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar.
Een lijst met besluiten van de raad van bestuur wordt via een webtoepassing van de gemeente gepubliceerd overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur. Die webtoepassing vermeldt ook de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van de raad van bestuur.
§ 2. De raad van bestuur vergadert op digitale uitnodiging van de voorzitter, die de agenda van de vergadering opstelt.
§ 3. De raad van bestuur vergadert minstens vijf (5) keren per jaar, en telkens wanneer het belang van het AGB dit vereist. De uitnodigingen worden verstuurd ten minste acht (8) kalenderdagen vóór de dag waarop de zitting plaats heeft.
Overeenkomstig artikel 249 van het decreet lokaal bestuur wordt elk ontwerp van meerjarenplan, aanpassingen van het meerjarenplan en jaarrekening, op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop het ontwerp besproken wordt aan iedere bestuurder op papier bezorgd.
Vanaf het ogenblik dat het ontwerp van het beleidsrapport bezorgd is aan de bestuurders, wordt aan hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking gesteld.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter de raad van bestuur zonder enig uitstel en met alle middelen die hem ter beschikking staan, geldig samenroepen.
§ 4. Op gemotiveerde aanvraag van minstens de helft van de bestuurders, hetzij op verzoek van het directiecomité, is de voorzitter ertoe gehouden de raad bijeen te roepen.
In hun schriftelijke aanvraag aan de voorzitter moeten de aanvragers de agenda vermelden vergezeld van een voorstel van beslissing en een verklarende nota per voorgesteld agendapunt, evenals de datum en het uur van de beoogde vergadering. Deze aanvraag moet zodanig ingediend worden dat de voorzitter de oproepingstermijnen zoals bepaald in het eerste lid kan respecteren, behoudens in gevallen van hoogdringendheid. De voorzitter roept de vergadering bijeen op de voorgestelde datum en uur en met de voorgestelde agenda.
§ 5. De uitnodigingen vermelden de agenda, de plaats, de datum en het uur van de bijeenkomst; de bijhorende documenten worden erbij gevoegd.
De bijeenkomsten worden gehouden in de zetel van het AGB of in enige andere in de uitnodiging vermelde plaats, gelegen op het grondgebied van de gemeente.
§ 6. Bestuurders kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen ze op digitale wijze hun voorstel van beslissing, vergezeld van een toelichtende nota, aan de secretaris van de raad van bestuur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter. Leden van het directiecomité, die niet behoren tot de raad van bestuur, kunnen van deze mogelijkheid geen gebruik maken. De secretaris deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter, samen met de bijhorende voorstellen van beslissing en toelichtende nota’s onverwijld op digitale wijze mee aan de bestuurders.
§ 7. De regelmatigheid van de bijeenroeping kan niet worden betwist indien twee derde van de bestuurders aanwezig zijn.
§ 8. De raad van bestuur kan steeds externen (bv. personeelsleden van het bedrijf of van de gemeente, en de leden van het directiecomité van het bedrijf), uitnodigen op de vergaderingen, zonder stemrecht.
Artikel 16. Aanwezigheid
§ 1. De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen, wanneer meer dan de helft van de leden aanwezig is.
Er kunnen geen volmachten worden gegeven.
§ 2. In geval het aantal aanwezige leden van de raad ontoereikend is om geldig te beraadslagen of te beslissen, kan de raad na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen en beslissen over de onderwerpen die voor de tweede keer op de agenda voorkomen. In afwijking van de artikelen 15 § 6 en 17 § 4 kunnen voor deze vergadering geen punten worden toegevoegd aan de agenda. De nieuwe uitnodigingen vermelden de bepalingen van deze paragraaf.
Artikel 17. Beraadslaging
§ 1. De raad van bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter. Hij opent en sluit de vergadering.
§ 2. Elke bestuurder heeft slechts één (1) stem.
§ 3. De besluiten worden genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen, behoudens uitzonderingen voorzien door de regelgeving of de statuten. Onder volstrekte meerderheid wordt verstaan: meer dan de helft van de uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend.
De vereiste meerderheid is de eenvoudige meerderheid (helft plus één),
Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.
De stemmingen gebeuren op dezelfde wijze als in de gemeenteraad.
§ 4. Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.
Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.
Artikel 18. Aansprakelijkheid van de bestuurders
§ 1. De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het bedrijf. Ze zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hen geen schuld treft en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen een maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.
§ 2. Jaarlijks beslist de gemeenteraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na vaststelling van de rekeningen door de raad van bestuur indien de samenstelling identiek is aan deze van de gemeenteraad. Alleen bij toepassing van artikel 11 § 2 brengt de gemeenteraad ook advies uit over de jaarrekening van het AGB.
Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het AGB niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering over de uitvoering van de beheersovereenkomst.
Artikel 19. Onverenigbaarheden en belangenconflicten
§ 1. De volgende personen kunnen niet worden voorgedragen of aangewezen als vertegenwoordiger of bestuurder:
1° de provinciegouverneurs, de gouverneur en de vice-gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissarissen voor zover het gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap gevestigd is in hun ambtsgebied;
2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;
3° de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort die het gemeentelijke extern verzelfstandigd agentschap heeft opgericht of die erin deelneemt;
4° de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap en waarin het AGB niet deelneemt, alsook de werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen;
5° de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een functie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vermeld in dit artikel, en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester.
§ 2. Een bestuurder mag niet:
a) aanwezig zijn bij de bespreking of stemming over aangelegenheden waarbij hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot of zijn bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dit verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot en met de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning als vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek, hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;
b) rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst sluiten met het bedrijf, behoudens in geval van schenking aan het bedrijf, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het bedrijf, behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het bedrijf aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;
c) rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het bedrijf. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken;
d) rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het bedrijf of ten behoeve van een personeelslid van het bedrijf aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het bedrijf. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken.
Artikel 20. Notulen
§ 1. De raad van bestuur duidt een secretaris aan die instaat voor het secretariaat van de raad van bestuur. Er wordt eveneens een plaatsvervangend secretaris aangeduid, die de secretariaatstaken waarneemt bij verhindering of afwezigheid van de secretaris. Zowel de secretaris als zijn plaatsvervanger zijn personeelslid van het bedrijf en/of van de gemeente.
§ 2. Het secretariaat is gevestigd op de zetel van het bedrijf.
§ 3. De secretaris heeft geen stemrecht.
§ 4. De beraadslagingen en de beslissingen van de raad van bestuur worden door de secretaris genotuleerd. Artikel 278, §1 decreet lokaal bestuur wordt van overeenkomstige toepassing verklaard.
De notulen worden door de voorzitter en de secretaris, of hun plaatsvervanger(s), ondertekend. Deze notulen worden op digitale wijze ter goedkeuring bezorgd aan de raadsleden. De goedgekeurde notulen worden in een speciaal register opgenomen dat wordt bewaard op de zetel van het bedrijf onder de verantwoordelijkheid van de secretaris.
Alle uittreksels uit de notulen worden door de voorzitter en de secretaris, of hun plaatsvervanger(s), ondertekend.
§ 5. De gedetailleerde notulen en alle documenten waar in de notulen naar wordt verwezen, liggen ter inzage van de bestuurders van het AGB, op het secretariaat van het AGB, onverminderd de regelgeving inzake de openbaarheid van bestuur. De notulen zijn elektronisch beschikbaar voor de bestuurders en de leden van het directiecomité van het bedrijf alsmede voor de gemeenteraadsleden van de gemeente.
De kopieën of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter, samen met de secretaris, of door hun plaatsvervanger(s).
Artikel 21. Bevoegdheden
§ 1. De raad van bestuur is bevoegd voor alles wat niet uitdrukkelijk bij decreet, in deze statuten of in de beheersovereenkomst aan de gemeenteraad is voorbehouden. De raad van bestuur is gemachtigd alle nuttige of noodzakelijke handelingen te verrichten om de doelstellingen van het bedrijf te verwezenlijken. Hij beschikt daartoe over de volheid van bevoegdheid.
§ 2. Telkens de gemeenteraad daartoe verzoekt, brengt de raad van bestuur verslag uit over de activiteiten van het bedrijf, conform de modaliteiten vastgelegd in de beheersovereenkomst.
§ 3. De raad van bestuur oefent controle uit op het directiecomité.
§ 4. De raad van bestuur kan de volgende bevoegdheden delegeren aan het directiecomité:
1° het dagelijks personeelsbeheer, de bevoegdheid voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel;
2° het dagelijks bestuur;
3° de vertegenwoordiging met betrekking tot het dagelijks bestuur;
4° de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur.
Het directiecomité kan de gedelegeerde bevoegdheden verder delegeren aan personeelsleden van het autonoom gemeentebedrijf.
§ 5. Volgende bevoegdheden blijven behoren tot de bevoegdheid van de raad van bestuur en kunnen niet worden gedelegeerd aan het directiecomité:
1° het afsluiten van een beheersovereenkomst met de gemeente;
2° het oprichten van filialen of het nemen van participaties in andere rechtspersonen;
3° het vaststellen van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur;
4° het aanstellen en het controleren van het directiecomité;
5° het vaststellen van de rechtspositieregeling van het personeel en van het syndicaal statuut;
6° de beleidsmatige en financiële verplichtingen inzake planning, registratie en budgettering zoals voorzien binnen het wettelijke kader;
7° het vaststellen van de tarieven;
8° het nemen van beslissingen inzake het aangaan van leningen, het aanvaarden van giften of toelagen, de verwerving, de aanwending en de vervreemding van onroerende goederen, de vestiging of opheffing van zakelijke rechten op onroerende goederen;
9° het uitbrengen van een verslag over de beheersovereenkomst aan de gemeenteraad;
10° de vertegenwoordiging van het autonoom gemeentebedrijf in rechte als eiser of verweerder.
Met betrekking tot de bevoegdheden die de raad van bestuur niet kan delegeren, kan ze het directiecomité wel belasten met het uitvoeren van de door de raad van bestuur genomen beslissingen.
§ 6. De raad van bestuur is bevoegd om binnen de perken van de statuten zijn werking nader te regelen in een reglement van inwendige orde.
DIRECTIECOMITE
Artikel 22. Samenstelling
§ 1. Het directiecomité heeft dezelfde samenstelling als het college van burgemeester en schepenen.
§ 2. Het directiecomité duidt onder zijn leden een voorzitter en een ondervoorzitter aan.
Artikel 23. Duur en einde van de mandaten
Alle mandaten van het directiecomité vallen samen met de duur van een gemeentelijke legislatuur. De raad van bestuur gaat op zijn eerste vergadering na de volledige vernieuwing over tot aanstelling van het directiecomité. De uittredende leden van het directiecomité blijven in functie tot de nieuwe raad van bestuur het directiecomité opnieuw heeft aangeduid.
Het lid van het directiecomité waarvan het mandaat voortijdig een einde neemt, wordt geacht van rechtswege ontslagnemend te zijn. De raad van bestuur regelt zijn vervanging.
De raad van bestuur kan, na het betrokken lid gehoord te hebben, ten allen tijde het mandaat van een lid van het directiecomité herroepen, zonder hem enige vergoeding verschuldigd te zijn.
Artikel 24. Bevoegdheden
Het directiecomité staat in voor het dagelijks bestuur van het bedrijf, de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en de voorbereiding en de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur en de andere bevoegdheden gedelegeerd door de raad van bestuur.
Het dagelijks bestuur omvat alle beslissingen die worden genomen in uitvoering van het exploitatiebudget. De omschrijving van het begrip dagelijks bestuur voor het college van burgemeester en schepenen, gedaan door de gemeenteraad in uitvoering van artikel 41, al. 2, 8° decreet lokaal bestuur, is van overeenkomstige toepassing op het directiecomité.
Het directiecomité kan aan de voorzitter van het directiecomité handelingen met betrekking tot het dagelijks bestuur van het bedrijf delegeren.
Het directiecomité is gemachtigd tot het stellen van alle handelingen die de normale werking van het bedrijf moeten garanderen, met uitzondering van enerzijds de bevoegdheden die krachtens artikel 21 van de statuten tot de exclusieve bevoegdheid van de raad van bestuur behoren en anderzijds de bevoegdheden die ingevolge hetzij de beheersovereenkomst, hetzij een afzonderlijke beslissing van de gemeenteraad of de raad van bestuur, eveneens toekomen aan de raad van bestuur.
Artikel 25. Vergaderingen
§ 1. De vergaderingen van het directiecomité zijn niet openbaar.
De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van het directiecomité.
§2. Het directiecomité vergadert telkens wanneer de aangelegenheden die onder zijn bevoegdheden vallen het vereisen en wordt door de voorzitter bijeengeroepen. Op verzoek van minstens de helft van het aantal directieleden is de voorzitter verplicht het directiecomité binnen de zeven kalenderdagen bijeen te roepen.
§ 3. De oproepingen vermelden plaats, datum, uur en agenda van de vergaderingen en worden tenminste twee kalenderdagen vooraf op digitale wijze aan de directieleden verzonden door de secretaris, in opdracht van de voorzitter.
Artikel 26. Aanwezigheden
Het directiecomité kan slechts geldig beraadslagen indien de meerderheid van haar leden aanwezig is.
Artikel 27. Beraadslaging
§ 1. Het directiecomité wordt voorgezeten door de voorzitter. Hij opent en sluit de vergaderingen. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt hij vervangen door de ondervoorzitter. Indien de ondervoorzitter eveneens verhinderd is, wordt de vergadering voorgezeten door het oudste in leeftijd aanwezige directielid.
§ 2. De besluiten van het directiecomité worden genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Elk directielid beschikt over één stem. Onder volstrekte meerderheid van stemmen wordt verstaan,: meer dan de helft van de uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend.
Bij staking van stemmen verdaagt het directiecomité de zaak tot een volgende vergadering. Als de meerderheid van het directiecomité de zaak vóór de behandeling ervan echter spoedeisend heeft verklaard, is de stem van de voorzitter van het directiecomité beslissend. Hetzelfde geldt als er op twee achtereenvolgende vergaderingen over dezelfde zaak een staking van stemmen is.
In afwijking van het vorige lid is het voorstel, in geval van staking van stemmen, verworpen, als het directiecomité optreedt als tuchtoverheid.
§ 3. De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve in individuele personeelszaken, waar de stemming geheim gebeurt.
§ 4. Voor elke benoeming in ambten, elke contractuele aanstelling, elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt een afzonderlijke stemming gehouden.
Als bij de benoeming, de contractuele aanstelling, de verkiezing of de voordracht van kandidaten de vereiste meerderheid niet wordt verkregen bij de eerste stemming, wordt opnieuw gestemd over de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald.
Als bij de eerste stemming sommige kandidaten een gelijk aantal stemmen behaald hebben, wordt de jongste kandidaat tot de herstemming toegelaten.
Bij staking van stemmen heeft de jongste kandidaat de voorkeur.
§ 5. Over punten die niet voorkomen op de agenda kan het directiecomité slechts geldig beraadslagen mits akkoord van twee derde van de aanwezige leden.
Artikel 28. Notulen
§ 1. De secretaris van de raad van bestuur treedt eveneens op als secretaris van het directiecomité. Bij verhindering of verlof kan hij zich laten vervangen door de plaatsvervangende secretaris van de raad van bestuur.
§ 2. De beraadslagingen en de beslissingen van het directiecomité worden genotuleerd, en worden ter informatie verzonden aan de leden van de raad van bestuur. Artikel 278 §2, 1e lid van het decreet lokaal bestuur is van overeenkomstige toepassing. De notulen worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend. De ontwerpnotulen van de laatst gehouden vergadering worden meegestuurd met de uitnodiging voor de volgende vergadering, waar ze ter goedkeuring worden voorgelegd. Deze goedgekeurde notulen worden in een speciaal register opgenomen dat wordt bewaard op de zetel van het bedrijf onder de verantwoordelijkheid van de secretaris.
Alle uittreksels uit de notulen worden door de voorzitter en de secretaris, of hun plaatsvervanger(s), ondertekend.
§ 3. De gedetailleerde notulen en alle documenten waar in de notulen naar wordt verwezen, liggen ter inzage op het secretariaat van het AGB.
De notulen zijn elektronisch beschikbaar voor de bestuurders en de leden van het directiecomité van het bedrijf alsmede voor de gemeenteraadsleden van de gemeente.
§ 4. De voorzitter kan zijn handtekeningbevoegdheid delegeren aan de andere leden van het directiecomité.
Artikel 29. Niet-binding en aansprakelijkheid van het directiecomité
De leden van het directiecomité zijn door de verbintenissen van het AGB niet persoonlijk verbonden. De leden van het directiecomité zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur.
Jaarlijks beslist de raad van bestuur over de aan de leden van het directiecomité te verlenen kwijting, na vaststelling van de jaarrekening.
Artikel 30. Vergoedingen
De leden van het directiecomité oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.
HOOFDSTUK IV. CONTROLE
Artikel 31. Financiële controle
De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening van het bedrijf wordt uitgeoefend overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen.
HOOFDSTUK V. FINANCIEEL BEHEER
Artikel 32. Inkomsten en uitgaven
§ 1. Het bedrijf ontvangt de inkomsten van alle activiteiten die het uitvoert en draagt tevens de lasten verbonden aan deze activiteiten. De raad van bestuur beslist hierbij vrij, maar binnen de perken van de beheersovereenkomst, over de omvang, de technieken en de voorwaarden inzake de externe financiering van het bedrijf.
§ 2. Het bedrijf stelt de tarieven en de tariefstructuren vast voor de uit te oefenen activiteiten binnen de grenzen van de in de beheersovereenkomst bepaalde grondregelen inzake tarifering. De maximumtarieven of de formules voor hun berekening die niet in de beheersovereenkomst zijn geregeld, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 33. Boekhouding
Het bedrijf voert de wettelijk verplichte boekhouding(en).
De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.
Artikel 34. Boekjaar
Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.
Het eerste boekjaar ving aan op de dag dat het AGB rechtspersoonlijkheid verkreeg en eindigde op 31 december 2004.
Artikel 35. Meerjarenplan
Het bedrijf maakt een meerjarenplan op overeenkomstig de bepalingen van artikel 254 van het decreet lokaal bestuur. Minstens één keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast overeenkomstig artikel 257 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 36. Jaarrekening en rapportering
§ 1. De raad van bestuur stelt de jaarrekening vast overeenkomstig de bepalingen van artikel 243 van het decreet lokaal bestuur.
§ 2. Indien de raad van bestuur is samengesteld overeenkomstig artikel 11, § 2 van de statuten, bezorgt hij de jaarrekening aan de gemeenteraad, voor advies overeenkomstig artikel 243, § 2 decreet lokaal bestuur.
§ 3. Het bedrijf verzorgt de periodieke rapportering over de resultaten en de activiteiten van het bedrijf aan de gemeente, zoals wettelijk vereist.
Artikel 37. Resultaatsbestemming
De raad van bestuur beslist over de bestemming van het resultaat, op voorwaarde dat vijf procent van de winst werd gereserveerd zolang het kapitaal van de gereserveerde winst minder dan tien procent van het kapitaal bedraagt.
HOOFDSTUK VI. PERSONEEL
Artikel 38. Personeel
§ 1. Het personeel van het AGB kan in statutair of contractueel dienstverband worden aangesteld.
§ 2. De overeenstemmende rechtspositieregeling en de deontologische code van de gemeente zijn van toepassing op het personeel van het AGB. Het AGB stelt de afwijkingen op deze rechtspositieregeling vast, voor zover het specifieke karakter van het AGB dat verantwoordt. Het AGB bepaalt de rechtspositieregeling van de betrekkingen die niet bestaan binnen de gemeente.
§ 3. De gemeente kan aan het AGB, mits naleving van de ter zake geldende rechtspositieregeling en toepasselijke wettelijke en decretale bepalingen, personeel ter beschikking stellen, inzetten of overdragen.
HOOFDSTUK VII. MAATSCHAPPELIJK KAPITAAL
Artikel 39. Maatschappelijk kapitaal en sanering
§ 1. De gemeente kan onroerende vermogensbestanddelen inbrengen in het AGB onder de rubriek “Kapitaal”.
§ 2. Behoudens in geval van ontbinding van het AGB, kan dit maatschappelijk kapitaal niet worden vervreemd, uitgekeerd, overgedragen, noch geheel noch gedeeltelijk, op welke wijze dan ook.
§ 3. Een vermindering van het kapitaal is slechts mogelijk om exploitatieverliezen, minderwaarden of (duurzame) minderwaarden te compenseren.
§ 4. Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto – actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de gemeente ingebrachte kapitaal, dan moet de raad van bestuur het college van burgemeester en schepenen hierover inlichten en het college van burgemeester en schepenen verzoeken de gemeenteraad uit te nodigen om, binnen een termijn van ten hoogste twee (2) maanden nadat het verlies is vastgesteld in voorkomend geval, te beraadslagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter sanering van de financiële toestand.
HOOFDSTUK VIII. VERTEGENWOORDIGING
Artikel 40. Vertegenwoordiging
§ 1. Het bedrijf wordt ten overstaan van derden, zowel in als buiten rechte, geldig vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, namens de raad van bestuur, of door de voorzitter van het directiecomité, deze laatste enkel voor wat betreft de aangelegenheden van dagelijks bestuur.
Wanneer het belang van het bedrijf zulks vereist, beslist de respectieve voorzitter rechtsgeldig en zonder verdere formaliteit over het instellen van rechtsvorderingen en over het treffen van maatregelen tot bewaring van recht in de meest ruime zin van het woord, in en buiten gerechtelijke procedures; van de instelling van rechtsvorderingen wordt mededeling gedaan aan de eerstvolgende raad van bestuur respectievelijk directiecomité.
§ 2. In geschrifte (briefwisseling, overeenkomsten,…) gebeurt de vertegenwoordiging van het bedrijf door enerzijds één van de personen vermeld in § 1 van dit artikel, de voorzitter van het directiecomité uiteraard enkel voor aangelegenheden van dagelijks bestuur, anderzijds de secretaris of de plaatsvervangende secretaris van het bedrijf.
De (plaatsvervangende) secretaris kan steeds beslissen om zijn handtekeningbevoegdheid, al dan niet gedeeltelijk, te delegeren aan een aangestelde.
HOOFDSTUK IX. RECHTSOPVOLGING
Artikel 41. Overdracht van rechten en plichten en rechtsopvolging
§ 1. De gemeente kan aan het bedrijf rechten en plichten overdragen, waaronder het eigendomsrecht of de exploitatierechten op roerende en onroerende goederen.
Deze overdracht zal van rechtswege geschieden voor de overeenkomsten, eigendommen, en andere rechten en plichten die de gemeenteraad aanduidt. Deze rechtsopvolging van rechtswege berust op de wettelijke en reglementaire bepalingen vermeld in artikel 2 van deze statuten en volgt uit de overdracht van de betrokken activiteiten door de gemeente aan het bedrijf. Van deze rechtsopvolging van rechtswege wordt door de gemeente bij aangetekende brief kennis gegeven aan het bedrijf en mogelijke andere belanghebbende partijen. De overdracht en de rechtsopvolging zijn evenwel voltrokken door het enkele gemeenteraadsbesluit. Het bedrijf en de gemeente, kunnen de door de gemeenteraad besliste overdracht van de eigendom van onroerende goederen zo nodig met bijkomende middelen tegenstelbaar aan derden maken.
De overdracht van andere overeenkomsten, rechten en plichten door de gemeente aan het bedrijf geschiedt op basis van de desbetreffende overeenkomsten of het gemeen recht ter zake.
§ 2. De gemeente kan goederen aan het bedrijf verkopen of ter beschikking stellen onder nader overeen te komen voorwaarden.
§ 3. Het bedrijf kan rechten en plichten van andere publiek- en privaatrechtelijke rechtspersonen overnemen. Het bedrijf heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om te dien einde regelingen te treffen.
§ 4. Het bedrijf neemt van rechtswege alle rechten en verplichtingen over van de gemeente die voortvloeien uit de wetten, de decreten, de besluiten en de tussen de gemeente en de Belgische federale overheid of Vlaamse gewest geldende overeenkomsten, die de uitoefening regelen van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.
Het bedrijf neemt eveneens de andere rechten en verplichtingen van de gemeente over die voortvloeien uit bestaande rechtsverhoudingen die verband houden met de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.
HOOFDSTUK X. ONTBINDING
Artikel 42. Ontbinding
§ 1. De gemeenteraad kan steeds beslissen om tot ontbinding en vereffening van het bedrijf over te gaan. In de beslissing tot ontbinding wijst de gemeenteraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.
§ 2. Het personeel in statutair dienstverband van het bedrijf wordt bij ontbinding overgenomen door de gemeente. De gemeente waarborgt de rechten die het bedrijf op ogenblik van ontbinding voor het overgenomen personeel had vastgesteld.
§ 3. Alle rechten en verplichtingen van het ontbonden bedrijf worden eveneens overgenomen door de gemeente.
§ 4. In afwijking van paragrafen 2 en 3 kan de gemeenteraad in het ontbindingsbesluit de personeelsleden in statutair dienstverband, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen die overgenomen worden door de overnemer of de overnemers van de activiteiten van het gemeentebedrijf.