De raad keurt het huishoudelijk reglement van de jeugdraad goed.
Einde van het mandaat van de jeugdraad zoals voorzien in 2019
- Artikel 41, 13° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Decreet over het jeugd- en kinderrechtenbeleid en de ondersteuning van het jeugdwerk van 23 november 2023
- Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2019 over de erkenning en statuten van de gemeentelijke jeugdraad (JRT)
- Collegebesluit van 15 mei 2025 over de kennisname van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke jeugdraad Tervuren
De jeugdraad Tervuren (JRT) is een actieve adviesraad waarin jeugdverenigingen een centrale rol spelen. Het bestuur van de jeugdraad wilt in de toekomst nog breder kijken naar de leefwereld van kinderen en jongeren, en hen zo goed mogelijk vertegenwoordigen.
Met de vernieuwde statuten wordt de drempel om deel te nemen verlaagd. Een belangrijke wijziging is dat het lidmaatschap van verenigingen in de jeugdraad losgekoppeld wordt van de erkenning als vrijetijdsvereniging door de gemeente. Hierdoor ontstaat er ruimte voor een breder aantal actoren, en wordt de structuur zo eenvoudig mogelijk gehouden.
Er werd bewust gekozen om het stramien van de statuten en het huishoudelijk reglement te laten aansluiten bij dat van de cultuurraad. De praktische uitwerking van deze wijzigingen is voornamelijk terug te vinden in het huishoudelijk reglement. De doelstellingen van de jeugdraad blijven ongewijzigd. De raad blijft een belangrijk inspraakorgaan voor kinderen en jongeren in Tervuren.
Deze wijzigingen beogen een meer hedendaagse en open werking van de jeugdraad, binnen het kader van de decretale verplichtingen. De algemene vergadering van de jeugdraad gaf op 29 april 2025 haar goedkeuring aan het nieuwe huishoudelijke reglement.
Huishoudelijk reglement van de jeugdraad Tervuren
HOOFDSTUK 1: ALGEMEEN
Artikel 1. Doel
Dit huishoudelijk reglement geeft uitvoering aan artikel 4 van de statuten van de JRT.
HOOFDSTUK 2: SAMENSTELLING
Artikel 2. Leden
De jeugdraad is samengesteld uit stemgerechtigde en niet-stemgerechtigde leden.
Artikel 3. Stemgerechtigde leden
Leden uit categorie 1 (expert) en categorie 2 (jongeren) zoals vermeld in artikel 6 van de statuten, beschikken elk over één stem.
Artikel 4. Niet-stemgerechtigde leden
Leden uit categorie 3 (administratie en schepen) en categorie 4 (externe deskundigen) zoals vermeld in artikel 6 van de statuten, zijn niet stemgerechtigd.
Artikel 5. Voorwaarden voor stemgerechtigde leden
Stemgerechtigde leden moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
• Zich bereid verklaren om zich actief in te zetten voor de realisatie van de doelstellingen van de jeugdraad.
• Geen politiek mandaat bekleden binnen de gemeente.
• Slechts één vereniging, organisatie of instelling vertegenwoordigen.
• Minimaal 15 jaar oud zijn.
Artikel 6. Procedure van samenstelling
• Alle leden van de JRT worden tussen 1 januari 2031 en 30 mei 2031 per e-mail gecontacteerd met de vraag om hun lidmaatschap al dan niet te verlengen.
• Tegelijkertijd wordt via diverse informatiekanalen een oproep gelanceerd in de gemeente om externe deskundigen, jongeren en nieuwe organisaties of verenigingen uit te nodigen om zich kandidaat te stellen als lid van de JRT.
Artikel 7. Verwachtingen van de leden
Van de stemgerechtigde leden van de gemeentelijke jeugdraad wordt verwacht dat zij:
• Informatie verspreiden over de werking en projecten van de jeugdraad. Zij hebben inzagerecht in alle relevante documenten en dossiers die het gemeentebestuur ter beschikking stelt.
• Jeugdinitiatieven ondersteunen.
• Advies verlenen.
• Netwerken en samenwerken met partners binnen het jeugdlandschap, waaronder jeugdwerk, onderwijs, welzijn en vrijetijdsbesteding.
• Deelnemen aan de vergaderingen van de jeugdraad, tenzij verhinderd en tijdig verontschuldigd.
Artikel 8. Einde van het mandaat
Het mandaat van een lid eindigt in de volgende gevallen:
• Bij ontslag door de betrokkene zelf. Dit ontslag wordt schriftelijk gemeld aan het bestuur.
• Bij het opnemen van een politiek mandaat binnen de gemeente.
• Bij drie opeenvolgende ongewettigde afwezigheden op de algemene vergaderingen. Het bestuur van de jeugdraad stelt deze afwezigheden vast.
• Bij overlijden of wanneer de betrokkene handelingsonbekwaam wordt verklaard.
• Wanneer de betrokkene niet langer voldoet aan de gestelde voorwaarden.
Een ontslag wordt schriftelijk gemeld door de betrokkene of de organisatie waarvoor hij of zij is afgevaardigd en wordt gericht aan de voorzitter.
HOOFDSTUK 3: ALGEMENE VERGADERING
Artikel 9. Vergaderingen
De Algemene Vergadering (AV) komt ten minste vier keer per jaar samen in een zitting. Documenten en verslagen zijn steeds ter inzage op de website van de JRT.
De AV is bevoegd voor het wijzigen van de statuten, het benoemen van de leden van het bestuur en alle vragen die haar door het bestuur worden voorgelegd.
Artikel 10. Besluitvorming
De JRT vertrekt vanuit een consensusmodel. Indien er geen consensus wordt bereikt, gaat de AV over tot stemming. Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden, behalve bij wijzigingen aan de statuten, waarvoor een tweederdemeerderheid vereist is.
Artikel 11. Bijeenroeping van de AV
• De bijeenroeping van de AV gebeurt door de voorzitter via e-mail, ten minste 7 kalenderdagen voor de vergadering.
• De uitnodiging bevat de agenda en het verslag van de vorige vergadering.
• De agenda wordt bepaald door de voorzitter in samenspraak met de ondersteunende ambtenaar.
• Elk lid van de AV heeft het recht om bijkomende punten op de agenda te plaatsen. Deze worden schriftelijk bezorgd aan de voorzitter, uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering.
HOOFDSTUK 4: BESTUUR
Artikel 12. Aanduiding en bevoegdheden
• De AV kiest bij elke nieuwe legislatuur een bestuur bestaande uit minimaal 3 en maximaal 15 leden.
• Het bestuur is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de jeugdraad, de voorbereiding van de AV en werkgroepen, de organisatie van activiteiten, en het formuleren van adviezen over het jeugdbeleid.
Artikel 13. Taakverdeling binnen het bestuur
• Op de eerste vergadering van het nieuwe bestuur worden functies aangeduid conform art. 16. Minimaal wordt een voorzitter aangesteld en, indien de JRT een budget beheert, een penningmeester.
• Het bestuur vergadert minimaal vier keer per jaar en is o.a. verantwoordelijk voor:
o Het opstellen van een jaarplanning.
o Het selecteren en verdelen van experten over adviesvergaderingen en werkgroepen.
o Het organiseren en opvolgen van activiteiten onder hoofdstuk 5.
• De vergaderingen kunnen worden bijgewoond door een gemeentelijk ambtenaar en de schepen van jeugd ter ondersteuning.
Artikel 14. Financiën
• Uitgaven worden besproken binnen het bestuur.
• De voorzitter en de penningmeester rapporteren jaarlijks de financiële stand van zaken aan de gemeentelijke ambtenaar en de schepen van jeugd.
Artikel 15. Werkgroepen
Het bestuur kan werkgroepen oprichten om specifieke taken of thema’s te behandelen.
Zo kunnen er werkgroepen worden opgericht voor het adviseren over de erkenning van verenigingen en de toekenning van subsidies. Deze werkgroepen worden aangestuurd door het bestuur.
Het bestuur kan ook voor andere onderwerpen of ter voorbereiding van activiteiten ad hoc werkgroepen oprichten.
Artikel 16. Verkiezingsprocedure
• De AV stelt de leden van het volgende bestuur aan tussen 1 januari 2031 en 30 juni 2031.
• Het bestuur kiest de voorzitter. Twee derde van de leden moet aanwezig zijn. De voorzitter wordt bij de eerste stemming verkozen met een tweederdemeerderheid. Bij een tweede stemming volstaat een gewone meerderheid.
• De penningmeester en eventueel de secretaris worden volgens dezelfde procedure gekozen.
• Het bestuur kan, bij onevenwicht in de samenstelling, bijkomende leden uit de AV voorstellen.
Artikel 17. Organisatie en stemmingen
• Om geldig te stemmen, moet minstens de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn.
• Beslissingen worden genomen met gewone meerderheid.
• Bij staking van stemmen wordt opnieuw gestemd. Indien er na drie stemrondes geen beslissing is, wordt de motie als niet aangenomen beschouwd.
• Wijzigingen aan het huishoudelijk reglement worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 18. Afvaardiging in beheers- en adviesraden
De jeugdraad voorziet afvaardiging vanuit de AV waar nodig of gevraagd.
HOOFDSTUK 5: ACTIVITEITEN
Artikel 19. Advies
De JRT kan adviezen formuleren via vergaderingen of bevragingen. Het bestuur bepaalt de aanpak en betrekt hiervoor experten of doelgroepen.
Artikel 20. Algemene Vergadering
De JRT organiseert jaarlijks minimaal 4 AV’s waarin o.a. een adviesfunctie wordt opgenomen.
Artikel 21. Netwerkmomenten
De JRT organiseert jaarlijks minstens één netwerkmoment voor haar leden. Deze momenten kunnen worden uitgebreid naar andere relevante jeugdactoren. Het doel van de netwerkmomenten is het stimuleren van samenwerking, kennisdeling en ontmoeting tussen jeugdverenigingen, jeugdwelzijnspartners en andere betrokken spelers binnen het lokale jeugdlandschap.
Artikel 22. Aanbod naar jeugdverenigingen en jeugdactoren
• Jeugdwerkactiviteiten: Jaarlijks organiseert de JRT activiteiten om de samenwerking tussen jeugdverenigingen te bevorderen en te versterken.
• Ondersteunende activiteiten: De JRT organiseert daarnaast activiteiten voor jongeren die gericht zijn op ondersteuning en versterking van hun algemene leefwereld, met aandacht voor zowel hun sociale, culturele als educatieve ontwikkeling.
• Samenwerking: Deze activiteiten kunnen zowel door de JRT zelf als in samenwerking met de gemeente worden georganiseerd.
HOOFDSTUK 6: SLOTBEPALINGEN
Artikel 23. Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 1 juli 2025.