Terug
Gepubliceerd op 04/07/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 26/06/2025 - 20:00

Goedkeuring van de aanpassingen van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke cultuurraad Tervuren (CRT)

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Willy Roeykens, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ineke Casier, raadslid

De raad keurt de aanpassingen van het huishoudelijk reglement van de CRT goed.

Aanleiding

Einde van het mandaat van de Cultuurraad Tervuren (CRT) zoals voorzien in 2019

Regelgeving

- Artikel 41, 13° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Het Decreet Lokaal Cultuurbeleid van 6 juli 2012
- De cultuurpactwet van 16 juli 1973
- Gemeenteraadsbesluiten van 25 juni 2019:
* Goedkeuring van het organiek reglement van de cultuurraad Tervuren en erkenning van de gemeentelijke cultuurraad Tervuren (CRT)
* Goedkeuring huishoudelijk reglement cultuurraad Tervuren (CRT)
- Collegebesluit van 10 juni 2025 over de kennisname van de aanpassingen van huishoudelijk reglement van de gemeentelijke cultuurraad Tervuren

Feiten, context en argumentatie

De vernieuwing van de Cultuurraad Tervuren (CRT) werd ingezet in afwachting van een vernieuwd participatiebeleid. Een belangrijke wijziging is dat het nieuwe erkenningsreglement van de verenigingen het lidmaatschap van de Cultuurraad loskoppelt van de erkenning als vrijetijdsvereniging door de gemeente. Dit creëert kansen voor een bredere benadering van cultuurparticipatie. Hierdoor staat de CRT open voor een breder aantal actoren en is de structuur zo eenvoudig mogelijk gehouden.
De praktische invulling van deze aanpassingen is voornamelijk terug te vinden in het huishoudelijk reglement, waarin de vernieuwing het duidelijkst zichtbaar is.
Daarnaast werden de statuten vereenvoudigd, terwijl ze inhoudelijk in lijn blijven met het oude organiek reglement. Ondanks de gewijzigde wetgeving blijft de verplichting bestaan om inspraak te organiseren over het cultuurbeleid, zoals bepaald in artikel 52 van decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Deze hervormingen zorgen voor een meer hedendaagse invulling van de CRT.
Tijdens een bijzondere algemene vergadering van de CRT op 27 mei 2025 werden het ontwerp van de nieuwe statuten en het huishoudelijk reglement toegelicht en principieel goedgekeurd. De definitieve goedkeuring werd nadien bevestigd door de leden van de algemene vergadering, met een overgrote meerderheid. Slechts één vereniging sprak zich expliciet uit tegen het ontwerp.

Publieke stemming
Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Aanpassingen van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke cultuurraad Tervuren
HOOFDSTUK 1: ALGEMEEN
Artikel 1. Doel
Dit huishoudelijk reglement geeft uitvoering aan artikel 4 van de statuten van de cultuurraad (CRT).

HOOFDSTUK 2: SAMENSTELLING
Artikel 2. Leden
De CRT is samengesteld uit stemgerechtigde en niet-stemgerechtigde leden.
Artikel 3. Stemgerechtigde leden
Leden uit categorie 1 (expert) en categorie 2 (gebruikers en participanten) zoals vermeld in artikel 6 van de statuten, beschikken elk over één stem.
Artikel 4. Niet-stemgerechtigde leden
Leden uit categorie 3 (administratie en schepen(en)) en categorie 4 (externe deskundigen) zoals vermeld in artikel 6 van de statuten, zijn niet stemgerechtigd.
Artikel 5. Voorwaarden voor stemgerechtigde leden
Stemgerechtigde leden moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
•    Zich bereid verklaren om zich actief in te zetten voor de realisatie van de doelstellingen van de CRT.
•    Geen politiek mandaat bekleden binnen de gemeente.
•    Slechts één vereniging, organisatie of instelling vertegenwoordigen.
•    Minimaal 16 jaar oud zijn.
Artikel 6. Procedure van samenstelling
•    Alle leden van de CRT worden tussen 1 januari 2031 en 30 mei 2031 per e-mail gecontacteerd met de vraag om hun lidmaatschap al dan niet te verlengen.
•    Tegelijkertijd wordt via diverse informatiekanalen een oproep gelanceerd in de gemeente om externe deskundigen, cultuurenthousiastelingen en nieuwe organisaties of verenigingen uit te nodigen om zich kandidaat te stellen als lid van de CRT.
Artikel 7. Verwachtingen van de leden
Van de stemgerechtigde leden van de gemeentelijke CRT wordt verwacht dat zij:
•    Informatie verspreiden over de werking en projecten van de CRT. Zij hebben inzagerecht in alle relevante documenten en dossiers die het gemeentebestuur ter beschikking stelt.
•    Culturele initiatieven ondersteunen.
•    Advies verlenen.
•    Netwerken en samenwerken met andere actoren in het culturele veld.
•    Deelnemen aan de vergaderingen van de CRT, tenzij verhinderd en tijdig verontschuldigd.
Artikel 8. Einde van het mandaat
Het mandaat van een lid eindigt in de volgende gevallen:
•    Bij ontslag door de betrokkene zelf. Dit ontslag wordt schriftelijk gemeld aan het bestuur
•    Bij het opnemen van een politiek mandaat binnen de gemeente.
•    Bij drie opeenvolgende ongewettigde afwezigheden op de algemene vergaderingen Het bestuur van de CRT stelt deze afwezigheden vast.
•    Bij overlijden of wanneer de betrokkene handelingsonbekwaam wordt verklaard.
•    Wanneer de betrokkene niet langer voldoet aan de gestelde voorwaarden.
Een ontslag wordt schriftelijk gemeld door de betrokkene of de organisatie waarvoor hij of zij is afgevaardigd en wordt gericht aan de voorzitter.

HOOFDSTUK 3: ALGEMENE VERGADERING
Artikel 9. Algemene Vergadering (AV)
De AV komt ten minste eenmaal per jaar samen in een openbare zitting. Documenten en verslagen zijn steeds ter inzage op de website van de CRT.
De AV is bevoegd voor het wijzigen van de statuten, het benoemen van de leden van het bestuur en alle vragen die haar door het bestuur worden voorgelegd.
Artikel 10. Besluitvorming
De CRT vertrekt vanuit een consensusmodel. Indien er geen consensus wordt bereikt, gaat de AV over tot stemming. Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden, behalve bij wijzigingen aan de statuten, waarvoor een tweederdemeerderheid vereist is.
Artikel 11. Bijeenroeping van de AV
•    De bijeenroeping van de AV gebeurt door de voorzitter via e-mail, ten minste 7 kalenderdagen voor de vergadering.
•    De uitnodiging bevat de agenda en het verslag van de vorige vergadering.
•    De agenda wordt bepaald door de voorzitter in samenspraak met de ondersteunende ambtenaar.
•    Elk lid van de AV heeft het recht om bijkomende punten op de agenda te plaatsen. Deze worden schriftelijk bezorgd aan de voorzitter, uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering.

HOOFDSTUK 4: BESTUUR
Artikel 12. Aanduiding en bevoegdheden
•    De AV kiest bij elke nieuwe legislatuur een bestuur bestaande uit minimaal 3 en maximaal 15 leden.
•    Het bestuur is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de CRT, de voorbereiding van de AV en werkgroepen, de organisatie van culturele en informatieve activiteiten, en het formuleren van adviezen over het cultuurbeleid.
Artikel 13. Taakverdeling binnen het bestuur
•    Op de eerste vergadering van het nieuwe bestuur worden functies aangeduid conform art. 16. Minimaal wordt een voorzitter aangesteld en, indien de CRT een budget beheert, een penningmeester.
•    Het bestuur vergadert minimaal vier keer per jaar en is o.a. verantwoordelijk voor:
o    Het opstellen van een jaarplanning.
o    Het selecteren en verdelen van experten over adviesvergaderingen en werkgroepen.
o    Het organiseren en opvolgen van activiteiten onder hoofdstuk 5.
•    De vergaderingen worden bijgewoond door een gemeentelijk ambtenaar en de schepen van Cultuur ter ondersteuning.
Artikel 14. Financiën
•    Uitgaven worden besproken binnen het bestuur.
•    De voorzitter en de penningmeester rapporteren jaarlijks de financiële stand van zaken aan de gemeentelijke ambtenaar en de schepen van Cultuur.
Artikel 15. Werkgroepen
Het bestuur kan werkgroepen oprichten om specifieke taken of thema’s te behandelen.
Zo kunnen er werkgroepen worden opgericht voor het adviseren over de erkenning van verenigingen en de toekenning van subsidies. Deze werkgroepen worden aangestuurd door het bestuur.
Het bestuur kan ook voor andere onderwerpen of ter voorbereiding van activiteiten ad hoc werkgroepen oprichten.
Artikel 16. Verkiezingsprocedure
•    De AV stelt de leden van het volgende bestuur aan tussen 1 januari 2031 en 30 juni 2031.
•    Het bestuur kiest de voorzitter. Twee derde van de leden moet aanwezig zijn. De voorzitter wordt bij de eerste stemming verkozen met een tweederdemeerderheid. Bij een tweede stemming volstaat een gewone meerderheid.
•    De penningmeester en eventueel de secretaris worden volgens dezelfde procedure gekozen.
•    Het bestuur kan, bij onevenwicht in de samenstelling, bijkomende leden uit de AV voorstellen.
Artikel 17. Organisatie en stemmingen
•    Om geldig te stemmen, moet minstens de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn.
•    Beslissingen worden genomen met gewone meerderheid.
•    Bij staking van stemmen wordt opnieuw gestemd. Indien er na drie stemrondes geen beslissing is, wordt de motie als niet aangenomen beschouwd.
•    Wijzigingen aan het huishoudelijk reglement worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 18. Afvaardiging in beheers- en adviesraden
De CRT voorziet afvaardiging vanuit de AV waar nodig of gevraagd.

HOOFDSTUK 5: ACTIVITEITEN
Artikel 19. Advies
De CRT kan adviezen formuleren via vergaderingen of bevragingen. Het bestuur bepaalt de aanpak en betrekt hiervoor experten of doelgroepen.
Artikel 20. Algemene Vergadering
De CRT organiseert jaarlijks minimaal één AV waarin o.a. een adviesfunctie wordt opgenomen.
Artikel 21. Netwerkmomenten
De CRT organiseert jaarlijks minstens één netwerkmoment voor haar leden. Deze momenten kunnen worden uitgebreid naar andere relevante cultuuractoren. Het doel van de netwerkmomenten is het stimuleren van samenwerking, kennisdeling en ontmoeting tussen cultuurverenigingen, culturele partners en andere betrokken spelers binnen het lokale culturele landschap.
Artikel 22. Aanbod naar verenigingen
•    Consultatie: Jaarlijkse bijeenkomst om noden van de culturele sector in kaart te brengen.
•    Vorming: Minstens één vormingsmoment per jaar voor socioculturele verenigingen.
Artikel 23. Algemene vergadering: samenbrengen lokale culturele actoren
De CRT organiseert jaarlijks minstens één netwerkmoment voor culturele actoren.
Artikel 24. Cultuurprijzen
De CRT kan prijzen organiseren ter erkenning van verdienstelijke culturele actoren, met modaliteiten vastgelegd in een apart reglement.

HOOFDSTUK 6: SLOTBEPALINGEN
Artikel 25. Het raadsbesluit van 25 juni 2019 over de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de CRT wordt opgeheven op 1 juli 2025 en dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 1 juli 2025.