Terug
Gepubliceerd op 04/07/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 26/06/2025 - 20:00

Goedkeuring van de beheersovereenkomst tussen de gemeente Tervuren en het autonoom gemeentebedrijf Bexit

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Willy Roeykens, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ineke Casier, raadslid

De beheersovereenkomst tussen het AGB Bexit en de gemeente Tervuren wordt vernieuwd.

Aanleiding

Installatie van de nieuwe gemeenteraad

Regelgeving

- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bevoegdheden van de gemeenteraad
- Artikel 234 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
§ 1. Tussen de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten. Bij het onderhandelen over de beheersovereenkomst wordt de gemeente vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen en het autonoom gemeentebedrijf door de raad van bestuur.
De gemeente en het autonome gemeentebedrijf nemen de nodige initiatieven, minstens via een webtoepassing van de gemeente, voor de openbaarheid van de beheersovereenkomst, inclusief alle wijzigingen ervan.
§ 2. Zolang het autonoom gemeentebedrijf geen eigen regels heeft vastgesteld voor het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole of de ondertekening van de girale betalingsorders, zijn artikel 266, 267, 269 en 272, § 1, tweede en derde lid, van toepassing op het autonoom gemeentebedrijf. In dat geval zijn bovendien artikel 265, 268 en 272, § 1, eerste lid, en § 2, eerste lid, van toepassing op het autonoom gemeentebedrijf, met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° 'de gemeente' als 'het autonoom gemeentebedrijf';
2° 'de gemeenteraad' als 'de raad van bestuur';
3° 'de algemeen directeur' als 'de gedelegeerd bestuurder' of, als het autonoom gemeentebedrijf geen gedelegeerd bestuurder heeft, als 'de voorzitter van de raad van bestuur';
4° 'het college van burgemeester en schepenen' als 'de raad van bestuur'.
§ 3. Onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding van de beheersovereenkomst, wordt die gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad.
De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan worden jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad.
Als bij het verstrijken van de beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande overeenkomst van rechtswege verlengd.
Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen een jaar na de verlenging, vermeld in het derde lid, of als een beheersovereenkomst is ontbonden of geschorst, kan de gemeenteraad na overleg met het autonoom gemeentebedrijf voorlopige regels vaststellen voor de aangelegenheden, vermeld in de beheersovereenkomst. Die voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

Feiten, context en argumentatie

De beheersovereenkomst is hier en daar vereenvoudigd, leesbaarder gemaakt en overbodige tekst is geschrapt omdat de vorige versie voornamelijk een overname van wetteksten was. De verplichting van toezicht door een bedrijfsrevisor is decretaal geschrapt voor een AGB zoals Tervuren er één heeft. Ook in de beheersovereenkomst is dat geschrapt.
In de praktijk zal het bestuur, samen met een externe consultant, een alternatief toezicht organiseren waarbij een attestering van juistheid van de boekhouding kan worden aangeleverd.

Ook de bepalingen rond de tarifering (artikel 13) werden uitgebreider geformuleerd in overeenstemming met de vigerende regelgeving.

Publieke stemming
Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Enig artikel. De raad keurt volgende beheersovereenkomst tussen de gemeente Tervuren en het autonoom gemeentebedrijf Bexit goed:

BEHEERSOVEREENKOMST TUSSEN DE GEMEENTE TERVUREN EN HET AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF BEXIT

Tussen:

De GEMEENTE TERVUREN, hier vertegenwoordigd door de voorzitter van de gemeenteraad, Mario Van Rossum en de algemeen directeur, Dirk Stoffelen;

Tot onderhavige beheersovereenkomst gemachtigd bij besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2025;

Hierna genoemd 'De Gemeente', enerzijds

en

Het AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF BEXIT, afgekort 'AGB BEXIT', met zetel te 3080 Tervuren, Markt 7A bus 1 en ondernemingsnummer 0866.790.614, hier vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, Jan Trappeniers en de secretaris van het AGB, Dirk Stoffelen;

Tot onderhavige beheersovereenkomst gemachtigd bij besluit van de raad van bestuur van 26 juni 2025;

Hierna genoemd 'het Bedrijf' anderzijds

hierna samen genoemd ‘de partijen’

overwegende dat art. 227, tweede lid DLB bepaalt dat elk gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatie maakt van de uitvoering van de beheersovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan en deze voorlegt aan de gemeenteraad met een evaluatie van de verzelfstandiging waarover de gemeenteraad zich binnen drie maanden uitspreekt;

overwegende dat de verzelfstandiging onder de vorm van een autonoom gemeentebedrijf positief wordt geëvalueerd en zowel gemeente als autonoom gemeentebedrijf de intentie hebben om de huidige werkwijze ook in de legislatuur 2025-2030 verder te zetten;

wordt overeengekomen wat volgt:

TITEL 1 - ALGEMEEN JURIDISCH EN BELEIDSKADER

Artikel 1. Voorwerp en grondslag van deze overeenkomst

In het kader van het maatschappelijk doel van het AGB zoals gestipuleerd in de statuten vervult het AGB beleidsvoorbereidende en beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang.

Deze beheersovereenkomst regelt de financiële verhoudingen tussen de gemeente en het AGB, de afstemming van het beleid van het AGB op dat van de gemeente en de nadere omschrijving en afbakening van de opdrachten en verantwoordelijkheden van het AGB ten opzichte van deze van de gemeente.

Artikel 2. Algemene publiekrechtelijke opdracht van het AGB

§ 1. Het AGB zal instaan voor het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en valorisering van zowel eigen patrimonium als patrimonium behorende tot het publiek of privaat domein van de gemeente.

Het AGB staat in opdracht van de gemeente in voor het beheer en de exploitatie van gemeentelijke infrastructuur. Bij aanvang van de overeenkomst betreft het meer bepaald de volgende infrastructuur:

  • Het sportcomplex Diependal, gelegen Lindeboomstraat 30 te 3080 Tervuren, met inbegrip van de aangrenzende buitensportterreinen en parking, gekadastreerd Tervuren, afdeling 2, sectie F, nr. 82c, 82d, 83c en 83d.
  • Het complex De Steenberg met inbegrip van de aangrenzende parking, gelegen Spechtenlaan 11 te 3080 Tervuren, gekadastreerd Tervuren, afdeling 1, sectie A. nr. 16z18.
  • Het polyvalent complex Pachthof Stroykens, gelegen Merenstraat 19 te 3080 Tervuren, met inbegrip van de aangrenzende parking, petanqueveld en speeltuin, gekadastreerd Tervuren, afdeling 4, sectie B, nr. 135e en 143p.
  • Het gemeentelijk zwembad, gelegen Paardenmarktstraat 1a te 3080 Tervuren, gekadastreerd Tervuren, afdeling 2, sectie D, nr. 468r.
  • De zogenaamde site Rootstraat te Duisburg, gelegen Rootstraat 9-11 te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 2, sectie D, nr. 200r2, en omvattende enerzijds de lokalen van het oud-gemeentehuis en de voormalige gemeentelijke basisschool, anderzijds de achtergelegen gemeentelijke feestzaal.
  • Het complex Nettenberg, gelegen Hertenbergstraat 1 te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 2, sectie F, nr. 85d.
  • De voetbalinfrastructuur gelegen Smisstraat te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 3, sectie B, nr. 147c.
  • De voetbalinfrastructuur gelegen Berg van Termunt te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 2, sectie K, nr. 128b, 137d,137g, 137h, 137p, 137n, 137m, 138b.
  • De voetbalinfrastructuur gelegen Vinkenlaan te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 1, sectie A, nr. 48g5, 50f, 51k, 511, 51m, 51n, 51p.
  • De voetbalinfrastructuur gelegen Schonenboomstraat te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 4, sectie B, nr. 54d en 59f.
  • De voetbalinfrastructuur gelegen te Overijsesteenweg te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 4, sectie B, nr. 45514 (deel). 455a4 en 455e5 (deel).
  • Perceel gelegen Lijsterlaan te 3080 Moorsel, gekadastreerd Tervuren afdeling 1, sectie A. nr..9n2 en 9p2
  • Perceel gelegen Dorreweg te 3080 Vossem, gekadastreerd Tervuren, afdeling 3 sectie C nr. 237D, 242C2 en 246C
  • Het dienstencentrum gelegen Markt 7a te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 1, sectie E, nr. 81 (deel) en BM (deel).
  • De ondergrondse parking gelegen in de site Moestuin te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 1, sectie E, nr. 81 (deel) en sectie D, nr. 821 (deel).
  • Het vrijetijdscentrum gelegen in de site Moestuin te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 1, sectie E, nr. 81 (deel) en sectie D, nr. 821 (deel).
  • Een polyvalent complex gelegen Dorpsstraat 36 te 3080 Tervuren, gekadastreerd afdeling 3, sectie B, nr. 124b5, 124A5, 124S5, 124T5.

Het beheer en de exploitatie van de infrastructuur omvat:

  • het onderhoud, met inbegrip van alle vereiste herstellingen om de infrastructuur in goede staat te houden,
  • de uitbating ten overstaan van derden, meer bepaald de verhuring en de terbeschikkingstelling, met inbegrip van alle hiermee verband houdende aspecten zoals het verzorgen van een goede service en informatieverstrekking aan de gebruikers, een nauwgezette en transparante facturatie van verstrekte diensten, ...
  • de verdere uitbouw van de infrastructuur in samenspraak met de gemeente gericht op nieuwe noden en behoeften, gebruiksvriendelijkheid,...
  • het in samenwerking met de gemeente opstarten en uitvoeren van nieuwe infrastructuurprojecten.

§ 2. leder aan het AGB toevertrouwde infrastructuur wordt. middels tussenkomst van het AGB, terug ter beschikking gesteld van de gemeente, verenigingen, organisaties, ondernemingen of bevolkingsgroepen, ongeacht hun ideologische of filosofische strekking.

§ 3. Het beheer van andere gebouwen of gronden of andere infrastructuur kan eveneens worden overgedragen aan het AGB binnen de uitvoering en het beleid en de visie van de gemeente. De bovenvermelde lijst kan worden uitgebreid door middel van een convenant of naar aanleiding van de jaarlijkse evaluatie van onderliggende beheersovereenkomst door de gemeenteraad en de raad van bestuur.

§ 4. Het AGB staat verder in voor diensten gelieerd aan de exploitatie van infrastructuur waarvan sprake in § 3. Het betreft de uitvoering van diensten die verband houden met de exploitatie van de in beheer gegeven infrastructuur:

  • diensten die rechtstreeks gelieerd zijn aan de terbeschikkingstelling van infrastructuur aan derden: theatertechnische ondersteuning, verkoop van dranken,...
  • de organisatie van activiteiten van het cultuurcentrum die in de in beheer gegeven infrastructuur plaatsvinden. Bijkomende diensten kunnen worden toevertrouwd aan het AGB binnen de uitvoering van het beleid en de visie van de gemeente. De bovenvermelde lijst kan worden uitgebreid door middel van een convenant of naar aanleiding van de jaarlijkse evaluatie van onderliggende beheersovereenkomst door de gemeenteraad en de raad van bestuur.

§ 5. Het AGB staat in voor de organisatie van evenementen binnen de uitvoering van het beleid en de visie van de gemeente.

Artikel 3. Engagementen in verband met de algemene werkwijze van het AGB

§ 1. Bij de verwezenlijking van haar doelstellingen worden de aan het AGB ter beschikking gestelde middelen uitsluitend aangewend voor het bereiken van deze doelstellingen en het vervullen van de opdrachten van het AGB. Dit geldt zowel voor de gemeentelijke prijssubsidies, als voor middelen toegekend door andere overheden of private personen, middelen die door het AGB zelf gegenereerd worden of enige andere middelen waarover het AGB beschikt.

§ 2. Het AGB moet alle goederen van de gemeente zorgvuldig en voorzichtig beheren op de wijze van een goede huisvader.

§ 3. Het AGB zal zich bij de uitoefening van haar bevoegdheden houden aan de ter zake toepasselijke wetgeving waaronder de reglementering overheidsopdrachten en - overeenkomstig artikel 228 van het decreet lokaal bestuur - de regels inzake formele motivering en openbaarheid van bestuur, die gelden voor de gemeente.

§ 4. Het AGB verbindt zich ertoe eveneens de beginselen van behoorlijk bestuur te respecteren.

§ 5. Het AGB zal tenslotte ook samenwerken en haar acties coördineren met andere actoren die binnen het gemeentelijk beleidsveld actief zijn. Mogelijk sluit ze daartoe een samenwerkingsakkoord met deze actoren.

§ 6. Het AGB laat zich in haar werking adviseren door de vaste commissie van advies zoals bedoeld in artikel 10, § 3, van de statuten. Deze vaste commissie van advies heeft een adviserende bevoegdheid met betrekking tot de culturele infrastructuur die onder het beheer van het AGB ressorteert. Het betreft meer bepaald:

- het polyvalente complex Pachthof Stroykens

- de site Rootstraat te Duisburg,

- het complex Nettenberg,

- het dienstencentrum in de site Moestuin,

- het vrijetijdscentrum De Warandepoort,

- het polyvalente complex in de Dorpsstraat te Vossem.

De vaste commissie van advies kan op eigen initiatief adviezen formuleren ten aanzien van het AGB over alle aangelegenheden die verband houden met het beheer van de culturele infrastructuur.

De vaste commissie van advies heeft recht op een volledige voorlichting ov.er de handelingen van het beheers- en bestuursorgaan.

Elk advies van de vaste commissie van advies dient schriftelijk te worden gericht aan de voorzitter van de raad van bestuur.

De vaste commissie van advies kiest onder haar leden een voorzitter en een secretaris, die als aanspreekpunten fungeren ten aanzien van het AGB. Voor het overige is de vaste commissie van advies bevoegd om haar interne werking te regelen in een eigen huishoudelijk reglement.

Artikel 4. Engagementen met betrekking tot interne beleidsplanning

Het AGB concretiseert onderhavige overeenkomst in een meerjarige beleidsplanning overeenkomstig de beheers- en beleidscyclus, in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en conform artikel 241 van het decreet lokaal bestuur.

 Artikel 5. Niet-financiële engagementen

§ 1. De gemeente stelt infrastructuur ter beschikking aan het AGB om de in deze overeenkomst overeengekomen doelstellingen te realiseren.

§ 2. Ter huisvesting van de administratieve diensten van de gemeente sloten het AGB en de gemeente een dienstencontract af. Partijen zullen de bepalingen van dit dienstencontract verder naleven.

§ 3. Met het oog op de realisatie van de investeringen in een ondergrondse parking en een vrijetijdscentrum in de site Moestuin verleende de gemeente een erfpachtrecht aan het AGB op de percelen gekadastreerd eerste afdeling, sectie E, nr. BL (deel). nr. 8M (deel) en sectie D, nr. 82L (deel) voor een duur van dertig (30) jaar, eindigend op 30 juni 2040.

TITEL II - SPECIFIEK BELEIDSKADER

Artikel 6. De gedragsregels inzake dienstverlening door het AGB

Het AGB is ertoe gehouden de wetgeving en de algemene rechtsbeginselen toe te passen die gelden voor de gemeente, inzonderheid de wetgeving betreffende de overheidsopdrachten, de formele motivering van bestuurshandelingen, het taalgebruik in bestuurszaken, het bestuurlijk toezicht en de openbaarheid van bestuur. Inzake dienstverlening streeft het AGB naar een gelijke en objectieve behandeling van gebruikers, met een klantvriendelijke benadering die bijzondere aandacht toont voor het Vlaamse karakter van de gemeente Tervuren. Het AGB zal zowel de interne als de externe communicatie in de Nederlandse taal voeren.

Artikel 7. De voorwaarden waaronder het AGB andere rechtspersonen kan oprichten, erin deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen

§ 1. Binnen de perken van zijn maatschappelijk doel, zoals vermeld in artikel 2 en 3 van deze overeenkomst, kan het AGB, overeenkomstig artikel 240 § 5 van het decreet lokaal bestuur, andere rechtspersonen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen, voor zover dat past in zijn opdrachten. Dergelijke rechtspersonen worden filialen genoemd.

§ 2. Het AGB streeft met de oprichting, deelname of vertegenwoordiging geen speculatieve oogmerken na. De oprichting, deelname of vertegenwoordiging gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel, de regelgeving inzake mededinging en staatssteun en de voorwaarden, zoals bepaald in deze beheersovereenkomst. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan dat aan deze voorwaarden is voldaan.

§ 3. Het AGB beschikt over minstens een bestuurdersmandaat in het filiaal.

§ 4. Behoudens toepassing van andere wettelijke en decretale bepalingen, draagt het AGB in geen geval zijn taken van gemeentelijk belang geheel of gedeeltelijk over aan andere rechtspersonen.

§ 5. Het AGB kan bijkomend slechts overgaan tot oprichting van of deelname in een filiaal na voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad van de gemeente.

TITEL III - PERSONEEL

Artikel 8. Personeelsstatuut

§ 1. Binnen de grenzen van de regelgeving zal het AGB met de gemeente dienstverleningsovereenkomsten sluiten waarbij de uitvoering van bepaalde taken of opdrachten aan de gemeente wordt toevertrouwd.

De gemeente zal deze taken uitvoeren met haar eigen personeel, hetzij hiervoor een beroep doen op derden.

§ 2. Mits de ter zake geldende rechtspositieregeling hierin voorziet en wordt nageleefd, kan de gemeente aan het AGB statutair tewerkgesteld personeel ter beschikking stellen. Het personeelslid komt functioneel onder het gezag van het bestuur en de directie van het AGB.

Onder het begrip 'functioneel gezag' wordt onder meer verstaan:

1° het bepalen van de inhoud, de doelstellingen, de planning en de prioriteiten van de functie, In overeenstemming met het niveau en/of de verantwoordelijkheid van het betrokken personeelslid binnen de gemeente;

2° ondergeschiktheid in de organisatie van de arbeid, wat vooral tot uitdrukking komt in de arbeidstijdregeling en de materiele inrichting;

3° toezicht, zowel op de uitvoering van het werk zelf als op de naleving van de arbeidstijdregeling;

4° bepalen van de plaats van tewerkstelling;

5° opleggen van een werkrooster;

6° geven van richtlijnen en het bepalen waar, hoe en wanneer de activiteiten moeten worden uitgevoerd.

De gemeente blijft de juridische werkgever van het personeelslid. Het volledige personeelsstatuut van de gemeente blijft in dat geval dus van toepassing.

De tuchtbevoegdheid wordt uitgeoefend door de bevoegde organen van de gemeente. Het AGB kan de bevoegde tuchtoverheid echter op basis van een gemotiveerd verslag vragen een tuchtonderzoek te starten.

De evaluatie van het personeelslid - indien en in de gevallen waarin de rechtspositieregeling hiertoe verplicht - gebeurt gedurende de periode van terbeschikkingstelling door een door het directiecomité aangeduide hiërarchische overste.

Het AGB staat in voor de toepassing van de wetgeving inzake de reglementering en de bescherming van de arbeid die gelden op de plaats van het werk.

§ 3. Daarnaast kan er voor andere zaken eveneens beroep gedaan worden op privé-partners of experten en blijft publiek-private samenwerking tot de mogelijkheden behoren van het AGB, zodat zij over alle opties beschikt om haar doelstellingen waar te maken.

TITEL IV - FINANCIEEL KADER

Artikel 9. Autonomie

Het AGB streeft ernaar op termijn haar werkingsmiddelen zelf te genereren.

Artikel 10. Financiële tussenkomst door de gemeente

Met het oog op de uitvoering van de in deze overeenkomst opgesomde taken en bevoegdheden wenst de gemeente de nodige financiële middelen ter beschikking te stellen aan het AGB.

Wat het exploitatiebudget betreft kan de ondersteuning bestaan uit prijssubsidies op inkomgelden en terbeschikkingstellingen van de infrastructuur.

Wat het investeringsbudget betreft kan de ondersteuning diverse vormen aannemen, afhankelijk van de aard van de investering: een doorgeeflening of een renteloze lening.

Naar aanleiding van de jaarlijkse opmaak of aanpassing van het meerjarenplan van het AGB zal voorafgaandelijk overleg plaatsvinden tussen het college van burgemeester en het directiecomité van het AGB teneinde overeenstemming te bereiken over de concrete financieringsmodaliteiten en de in dat verband gemaakte afspraken te concretiseren in het budget en het meerjarenplan van zowel de gemeente als het AGB.

Artikel 11. Presentiegeld en andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van het AGB worden toegekend

§ 1. Aan de leden van de raad van bestuur wordt geen presentiegeld toegekend.

§ 2. Aan de leden van het directiecomité wordt geen presentiegeld toegekend.

Artikel 12. De voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financieringen mogen worden aangeworven en aangewend

§ 1. Het AGB kan, binnen de perken van zijn maatschappelijk doel, zoals vermeld in de artikelen 2 en 3 van deze overeenkomst, eigen inkomsten verwerven evenals andere financieringen aanwenden.

Naar aanleiding van de opmaak van het meerjarenplan en de jaarlijkse wijzigingen zal het AGB concreet aangeven in welke mate van deze mogelijkheid wenst gebruik gemaakt te worden en volgens welke modaliteiten. De gemeente en het AGB zullen op dat ogenblik in onderling overleg bepalen of desgevallend een andere financieringswijze meer aangewezen is.

§ 2. Het AGB dient in ieder geval, voorafgaand aan transacties die een wijziging in negatieve zin in het budget van het AGB betekenen, deze voor goedkeuring voor te leggen aan de gemeente.

Artikel 13. Tarifering van de door het AGB geleverde prestaties

Artikel 240 § 4 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert, vaststelt binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, bepaald in de beheersovereenkomst. De maximumtarieven of de formules voor de berekening ervan die niet in de beheersovereenkomst zijn geregeld, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

De op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze beheersovereenkomst geldende tarieven mogen door het AGB jaarlijks geïndexeerd worden.

Over nieuwe tarieven of wijzigingen aan bestaande tarieven mag het AGB zelfstandig beslissen.

Het AGB bepaalt de retributies voor het verlenen van recht op toegang tot de infrastructuur en het recht om er gebruik van te maken op zodanige wijze dat de ontvangsten de kosten overtreffen zodat de vrijstelling van btw ingevolge artikel 44 § 2, 3° en 9° van het btw-wetboek niet van toepassing is.

Dit betekent dat het AGB in de eerste plaats haar geraamde kostenstructuur op basis van de geldende boekhoudwetgeving bepaalt op basis van beschikbare gegevens.

De door het AGB na te streven omzet wordt bepaald door de kostenstructuur te verhogen met een marge die de opbouw van reserves en / of de uitkering van een dividend aan de gemeente moet mogelijk maken. De retributies dienen te worden berekend in functie van deze na te streven omzet.

Het AGB dient de administratieve richtlijnen, in het bijzonder de Circulaire 2022/C/100 van 13 oktober 2022 betreffende de btw-regeling die van toepassing is op autonome gemeentebedrijven toe te passen.

Artikel 14. Toezicht op de financiële toestand van het AGB

Het AGB voorziet in een boekhouding overeenkomstig de Beheers- en Beleidscyclus zoals voorzien in het Decreet over het lokaal bestuur en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.

Artikel 15. Andere bepalingen met betrekking tot financiële aangelegenheden

Indien de gemeente, behalve de in onderhavige beheersovereenkomst aangegane engagementen, diensten verleent aan het AGB die enkel de interne werking van het AGB faciliteren, dan kan de gemeente daarvoor kosten aanrekenen. De gemeente raamt deze kosten voor de uitvoering van de prestaties in een offerte die voor goedkeuring wordt voorgelegd aan het AGB.

TITEL V - INFORMATIEVERSTREKKING. RAPPORTERING. INTERNE CONTROLE

Artikel 16. Rapportering door het AGB

Met het oog op de

- uitoefening van het toezicht door de gemeente op de naleving van deze overeenkomst;

- de controle op de gerechtvaardigde aanwending van de middelen die door de gemeente ter beschikking worden gesteld aan het AGB, zoals ook bedoeld in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de aanwending van sommige toelagen;

- de evaluatie van de uitvoering van de opdracht van het AGB door de gemeenteraad;

- de evaluatie na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad door de gemeenteraad over de uitvoering van de beheersovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan;

stelt het AGB voor de gemeente decretaal voorgeschreven beleidsrapporten op met betrekking tot elk werkingsjaar.

Artikel 17. Toezicht en opvolging door de gemeente

§ 1. Beide partijen komen overeen dat de vertegenwoordigers van de gemeente en de gemeenteraadsleden volledige informatie krijgen met betrekking tot de werkings- en financiële documenten van het AGB.

§ 2. Het AGB erkent het inlichtingenrecht van de gemeente m.b.t. informatie en/of stukken die op de overeenkomst betrekking hebben. De gemeente mag op ieder ogenblik bijkomende informatie en documenten vragen, ook aan die organisaties waaraan het AGB de uitvoering van haar taken of een onderdeel ervan heeft uitbesteed.

§ 3. De gemeente oefent jaarlijks, minstens op eigen stukken, toezicht uit op de naleving van de onderhavige overeenkomst en de aanwending van de door de gemeente ter beschikking gestelde middelen.

§ 4. De gemeente maakt ter gelegenheid van de evaluatie van deze overeenkomst zelf een beknopt opvolgingsverslag op over de uitvoering van de overeenkomst door het AGB, ten behoeve van de gemeenteraad.

§ 5. Het AGB bezorgt onmiddellijk na elke vergadering een lijst met de besluiten van zijn raad van bestuur, met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden, aan de gemeente, zodat ze kunnen worden bekendgemaakt op een webtoepassing van de gemeente, overeenkomstig artikel 285, § 1 van het decreet lokaal bestuur.

Het AGB bezorgt ook onmiddellijk na de behandeling ervan door de raad van bestuur zijn beleidsrapporten aan de gemeente, zodat ze kunnen worden bekendgemaakt op een webtoepassing van de gemeente, overeenkomstig artikel 286, § 1 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 18. De wijze waarop het AGB zal voorzien in een systeem van organisatiebeheersing

§ 1. Een verbintenis mag door het AGB alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.

Als het AGB nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar, is het aangaan of het wijzigen van verbintenissen onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring door de raad van bestuur. Het AGB kan dan alleen verbintenissen aangaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.

Iedereen die in strijd met het tweede lid verbintenissen heeft aangegaan, is daarvoor persoonlijk verantwoordelijk, behalve in de gevallen die door of krachtens het decreet lokaal bestuur worden bepaald en met behoud van de eventuele medeverantwoordelijkheid van andere organen of personeelsleden.

§ 2. De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom, zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan, en dit voor alle financiële verbintenissen.

Van een visum zijn verder eveneens uitgesloten, behoudens andersluidende beslissing van de raad van bestuur:

- de betaling van de lonen en de wedden en ermee gelijkgestelde vergoedingen;

- betalingen die gebeuren middels domiciliering. De beslissing tot domiciliering kan wel onderworpen zijn aan het visum;

- reguliere werkingsuitgaven zoals nutsvoorzieningen, huur, vergoedingen voor zakelijke rechten, gebruiksrechten, etc.

§ 3. De visumverlener en zijn vervanger worden aangesteld door de raad van bestuur die het mandaat omschrijft. De visumverlener geeft een visum op de betrokken voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom, over de financiële regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen. Hij verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de financiële regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn visum. Als er wordt geweigerd een visum te verlenen, of als er voorwaarden worden aan gekoppeld, wordt dit steeds gemotiveerd.

§ 4. De controle van de wettigheid gebeurt steeds door het orgaan die de betrokken beslissingen neemt.

§ 5. De raad van bestuur kan bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting. De volgende categorieën van verrichtingen kunnen niet worden uitgesloten van de visumverplichting:

1° de aanstelling van statutaire personeelsleden;

2° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;

3° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van een jaar of meer;

4° voor alle financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto kasstroom hoger dan € 50.000

§ 6. Als het visum wordt geweigerd, kan het betrokken orgaan op eigen verantwoordelijkheid viseren.

In dat geval wordt de beslissing van het directiecomité meegedeeld aan de raad van bestuur, en deze van de raad van bestuur aan het college van burgemeester en schepenen.

§ 7. Het bevoegde orgaan kan zonder de nodige kredieten over uitgaven slechts beslissen in geval van dwingende en onvoorziene omstandigheden, en waarbij het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt.

Het directiecomité brengt de raad van bestuur daarvan onmiddellijk op de hoogte, de raad van bestuur brengt het college van burgemeester en schepenen op de hoogte.

§ 8. De bevoegdheid om over de uitgaven te beslissen, houdt ook de bevoegdheid in tot het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, het vaststellen van de plaatsingsprocedure, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten.

§ 9. Alie girale betalingen worden ondertekend door de secretaris van het AGB. De secretaris kan deze bevoegdheid delegeren aan een personeelslid .

Met zijn handtekening bevestigt de secretaris dat de uitgave wettig en regelmatig is.

Provisies kunnen ter beschikking gesteld worden van personeelsleden voor het betalen van geringe exploitatie­ uitgaven die voor de goede werking van de dienst onmiddellijk moeten worden gedaan.

Deze betalingen worden ondertekend door het personeelslid.

Betalingen in verband met het thesauriebeheer worden verricht door de voorzitter van het directiecomité autonoom. Daaronder vallen niet de betalingen naar de provisies, vermeld in het tweede lid. De voorzitter van het directiecomité kan deze bevoegdheid delegeren aan de secretaris van het bedrijf.

§ 10. Als de secretaris of het personeelslid dat hij met de betalingsverrichtingen heeft belast, weigert een betalingsopdracht aan een financiële instelling te ondertekenen, kan het directiecomité op eigen verantwoordelijkheid bevelen de betaling uit te voeren.

§ 11. Het AGB voorziet in een gedocumenteerd systeem van organisatiebeheersing dat onder meer de volgende elementen behelst:

- het effectief en efficiënt beheer van risico's binnen het AGB;

- de betrouwbaarheid van de financiële en de beheersrapportering binnen het AGB;

- de naleving van de regelgeving en de procedures binnen het AGB;

- de effectieve en efficiënte werking van de diensten van het AGB;

- de bescherming van de activa van het AGB.

- de regels rond kredietbewaking, dagelijks financieel beheer

§ 12. De organisatiebeheersing wordt minstens een maal per jaar door de raad van bestuur en het directiecomité geëvalueerd op zijn actualiteit, eventueel bijgewerkt en opnieuw gevalideerd.

TITEL VI - AFSLUITENDE BEPALINGEN

Artikel 19. Overdracht van overeenkomsten aan het AGB

Het AGB treedt in de rechten en de plichten van de gemeente die neergelegd zijn in en voortvloeien uit overeenkomsten die zijn afgesloten met betrekking tot het beheer en/of de exploitatie van de voormelde infrastructuur.

Bedoelde rechten en plichten, met inbegrip van de betreffende deze overeenkomsten hangende gedingen, worden door de gemeente van rechtswege overgedragen aan het AGB overeenkomstig artikel 43 van de statuten.

De bestaande overeenkomsten tussen de gemeente en derden met betrekking tot de infrastructuur kunnen worden overgedragen aan het AGB.

Artikel 20. Aanpassing aan wijziging van de regelgeving

Partijen zullen deze overeenkomst aanpassen aan elke wijziging in de toepasselijke regelgeving. Zij zullen er dan naar streven om het globale financiële evenwicht vervat in deze overeenkomst maximaal te behouden.

Artikel 21. Uitvoeringsmodaliteiten

Met het oog op de uitvoering, vervollediging en verfijning van deze overeenkomst kunnen de partijen convenanten sluiten die aan deze overeenkomst zullen worden gehecht.

Binnen de grenzen van de wettelijke bepalingen inzake publiekrechtelijke bevoegdheden, kunnen deze convenanten worden gesloten na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen voor de gemeente en door het directiecomité voor het AGB.

Op grond van een bijzondere motivering kan aan deze convenanten terugwerkende kracht worden verleend.

Artikel 22. Verzekering

Het AGB zal voor de werking van zijn bestuursorganen een verzekering BA voor administratieve fouten en een verzekering bestuurdersaansprakelijkheid afsluiten.

Artikel 23. Duur

§ 1. Deze overeenkomst treedt in werking op 1 juli 2025.

De inwerkingtreding heeft geen invloed op de geldigheid van de voor de inwerkingtreding van deze overeenkomst door de gemeente en het bedrijf gestelde handelingen. Deze handelingen worden hierbij uitdrukkelijk door de gemeente en het AGB bekrachtigd.

§ 2. Onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding eindigt de beheersovereenkomst in ieder geval uiterlijk zes maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad, zijnde 30 juni 2031.

Beide partijen drukken de intentie uit om een nieuwe beheersovereenkomst te sluiten die uiterlijk zes maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad ingaat en geldt voor een periode van zes jaar.

§ 3. Als bij het verstrijken van een beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande beheersovereenkomst van rechtswege verlengd.

§ 4. Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen een jaar na de verlenging of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de gemeenteraad na overleg met het AGB voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Deze voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

Artikel 24. De omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan worden gewijzigd, geschorst en ontbonden

Indien zich tijdens de duur van de overeenkomst ingrijpende wijzigingen voordoen, hetzij in de maatschappelijke omgeving waarin het AGB actief is, hetzij in de beleidsopties, de financiële organisatie, hetzij door een wijziging in de wetgeving, en deze wijzigingen de opdrachten van het AGB dermate veranderen dat deze veranderingen niet kunnen ingepast worden in de vigerende afspraken tussen de contractanten, zijn partijen verplicht hierover te onderhandelen, op initiatief van de meest gerede partij.

Desgevallend zal de beheersovereenkomst gewijzigd, dan we! geschorst of ontbonden worden.

Artikel 25. De maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit hoofde van de beheersovereenkomst en de bepaling inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de beheersovereenkomst

Indien blijkt dat de gemeente dan wel het AGB haar verbintenissen niet naleeft, worden in overleg correctieve maatregelen en acties afgesproken, met inbegrip van de periode waarin deze acties moeten worden uitgevoerd en tot resultaat moeten leiden, alsook de wijze en de frequentie waarop het AGB hierover moet rapporteren.

Na deze afgesproken periode wordt de gewenste verbetering door de gemeenteraad geëvalueerd. Indien de gemeenteraad dan een blijvende niet-nakoming van de verbintenissen door het AGB vaststelt. mag zij, na het horen van het AGB, het gemotiveerde besluit nemen om de overeenkomst te ontbinden.

Artikel 26. Woonplaatskeuze. communicatie en mededelingen

§ 1. De partijen kiezen woonplaats op hen respectievelijke maatschappelijke zetel en delen elkaar de e-mailadressen mee met het oog op elektronische communicatie.

§ 2. Alie correspondentie en uitwisseling van informatie of bescheiden in uitvoering van deze overeenkomst is rechtsgeldig gedaan voor zover deze persoonlijk wordt afgeleverd of via geschrift of via schriftelijk bevestigde elektronische data - communicatie gebeurt op een van de bovenvermelde coördinaten, in de mate dat er niets anders geregeld is in deze overeenkomst.

§ 3. De gemeente en het autonome gemeentebedrijf nemen de nodige initiatieven, minstens via een webtoepassing van de gemeente, voor de openbaarheid van de beheersovereenkomst, inclusief alle wijzigingen ervan.

Artikel 27. Wijzigingen

Deze overeenkomst kan slechts worden gewijzigd bij akkoord van de Partijen.

Artikel 28. Deelbaarheid

§ 1. Indien krachtens wettelijke bepalingen van openbare orde of van dwingend recht een of meerdere bepalingen van de huidige overeenkomst nietig of niet-tegenstelbaar zouden zijn, dan zullen de artikelen die nietig of niet-tegenstelbaar zijn, als ongeschreven beschouwd worden.

De nietigheid of niet-tegenstelbaarheid van een bepaling in deze overeenkomst zal geenszins de nietigheid of de niet-tegenstelbaarheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst of van de overeenkomst zelf met zich meebrengen.

§ 2. Partijen nemen een inspanningsverbintenis op zich om, in voorkomend geval, de nietige bepaling(en) te vervangen door een werkbare en geldige bepaling met een praktisch en economisch gelijkaardig resultaat, in die zin dat ten alien tijde het voorwerp van de huidige overeenkomst in essentie dient bewaard te blijven.

Artikel 29. Overmacht en onvoorziene omstandigheden

§ 1. Partijen zijn niet aansprakelijk ten aanzien van elkaar wanneer zij hun verplichtingen krachtens deze overeenkomst niet kunnen nakomen ingevolge bewezen overmacht. overmacht moet in de gemeenrechtelijke zin van het woord worden toegepast.

Partijen kunnen zich slechts beroepen op overmacht voor zover deze overmacht bij aangetekend schrijven aan de andere partij wordt gemeld binnen de dertig kalenderdagen nadat zij zich heeft voorgedaan.

In geval van overmacht zullen partijen in gemeen overleg beslissen de overeenkomst te herzien.

Indien de overmacht gedurende meer dan twintig kalenderdagen blijft aanhouden, heeft elke partij het recht om de overeenkomst bij aangetekend schrijven op te zeggen, zonder dat hierdoor partijen tegenover elkaar kunnen gehouden zijn tot schadevergoeding. De verzending van het aangetekende schrijven heeft de beëindiging van rechtswege van de overeenkomst tot gevolg.

§ 2. Indien er zich tijdens de uitvoering van de overeenkomst onvoorziene omstandigheden voordoen, kan elke partij herziening van de overeenkomst verzoeken, inbegrepen het recht voor beide partijen op een passende compensatie, als aan de volgende cumulatieve voorwaarden is voldaan:

- de omstandigheden dienen een abnormaal karakter te hebben;

- zij konden niet redelijkerwijze worden voorzien bij het sluiten van de overeenkomst;

- de vragende partij heeft alle nodige inspanningen geleverd om de onvoorziene omstandigheden te verhelpen of te vermijden;

- de onvoorziene omstandigheden maken de uitvoering van de overeenkomst aanzienlijk moeilijker of kostelijker. Indien, gelet op het specifieke karakter van de gemeente en het AGB als lokaal openbaar bestuur, een beslissing van een hogere overheid die de gemeente of het AGB niet naast zich neer kan leggen meebrengt dat de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de overeenkomst onmogelijk wordt gemaakt, wordt dit als een onvoorziene omstandigheid aanzien. Hieronder worden ondermeer verstaan het nemen van beslissingen ingevolge bindende adviezen van andere overheden en het verplicht nemen of ondergaan van begrotingsmaatregelen ingevolge het verplicht financieel evenwicht voor lokale besturen.

Artikel 30. Ontbinding en vereffening

§ 1. De gemeenteraad kan altijd beslissen om tot ontbinding en vereffening van het AGB over te gaan. In de beslissing tot ontbinding wijst de gemeenteraad de vereffenaars aan. Alie andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.

§ 2. Het personeel in statutair dienstverband van het ontbonden AGB wordt overgenomen door de gemeente.

De gemeente waarborgt de rechten die het AGB op het ogenblik van ontbinding voor het overgenomen personeel had vastgesteld.

§ 3. De rechten en verplichtingen van het ontbonden AGB worden overgenomen door de gemeente.

§ 4. In afwijking van paragraaf 2 en 3 kan de gemeenteraad in het ontbindingsbesluit de personeelsleden in statutair dienstverband, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen die overgenomen worden door de overnemer of de overnemers van de activiteiten van het bedrijf.

Artikel 31. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

§ 1. Deze overeenkomst wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgische recht.

§ 2. Elk geschil wordt tussen partijen behandeld waarbij steeds wordt gezocht naar een oplossing in der minne bij gebreke waaraan het geschil door de meest gerede partij onderworpen wordt aan de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement Leuven.

 

Opgemaakt te Tervuren op (datum) in twee exemplaren waarvan elke partij erkent er een te hebben ontvangen.