De raad keurt de erkenning en de aanpassingen van de statuten van de jeugdraad goed.
Einde van het mandaat van de jeugdraad zoals voorzien in 2019
- Artikel 41, 13° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Decreet over het jeugd- en kinderrechtenbeleid en de ondersteuning van het jeugdwerk van 23 november 2023
- Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2019 over de erkenning en statuten van de gemeentelijke jeugdraad (JRT)
- Collegebesluit van 15 mei 2025 over de kennisname van de erkenning en de aanpassingen van de statuten van de gemeentelijke jeugdraad Tervuren
De jeugdraad Tervuren (JRT) is een actieve adviesraad waarin jeugdverenigingen een centrale rol spelen. Het bestuur van de jeugdraad wilt in de toekomst nog breder kijken naar de leefwereld van kinderen en jongeren, en hen zo goed mogelijk vertegenwoordigen.
Met de vernieuwde statuten wordt de drempel om deel te nemen verlaagd. Een belangrijke wijziging is dat het lidmaatschap van verenigingen in de jeugdraad losgekoppeld wordt van de erkenning als vrijetijdsvereniging door de gemeente. Hierdoor ontstaat er ruimte voor een breder aantal actoren, en wordt de structuur zo eenvoudig mogelijk gehouden.
Er werd bewust gekozen om het stramien van de statuten en het huishoudelijk reglement te laten aansluiten bij dat van de cultuurraad. De praktische uitwerking van deze wijzigingen is voornamelijk terug te vinden in het huishoudelijk reglement. De doelstellingen van de jeugdraad blijven ongewijzigd. De raad blijft een belangrijk inspraakorgaan voor kinderen en jongeren in Tervuren.
Deze wijzigingen beogen een meer hedendaagse en open werking van de jeugdraad, binnen het kader van de decretale verplichtingen. De algemene vergadering van de jeugdraad gaf op 29 april 2025 haar goedkeuring aan de nieuwe statuten.
Erkenning en de aanpassingen van de statuten van de gemeentelijke jeugdraad Tervuren
Hoofdstuk 1 ERKENNING
Artikel 1. De gemeentelijke jeugdraad (hierna: JRT) wordt voor de periode van 1 juni 2025 tot en met 30 juni 2031 erkend als gemeentelijk adviesorgaan in uitvoering van het Jeugddecreet van 23 november 2023.
De JRT is de lokale adviesraad bevoegd voor jeugdgerelateerde aangelegenheden in de ruime zin van het woord.
De adviesraad wordt opgericht conform de geldende reglementering en heeft als doel het lokale jeugdbeleid te versterken.
De zetel van de JRT is gevestigd op volgend adres: Markt 7A bus 2, 3080 Tervuren.
De afdeling vrije tijd ondersteunt de werking van de JRT en faciliteert overleg en samenwerking.
De leden van de JRT leveren een bijdrage aan de versterking van het jeugdbeleid en het jeugdlandschap binnen de gemeente.
Hoofdstuk 2 DOELSTELLINGEN
Artikel 2. Het gemeentebestuur en het Autonoom Gemeentebedrijf Bexit (hierna: AGB) betrekken de JRT bij de voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijke jeugdbeleid, door hem hierover te informeren en om advies te vragen.
De JRT wordt om advies gevraagd over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het jeugdbeleid.
Daarnaast heeft de JRT het recht om op eigen initiatief over alle beleidsdossiers waarvan hij vindt dat er belangen van kinderen en jongeren in het geding zijn, advies uit te brengen aan het gemeentebestuur en het AGB.
Artikel 3. Opdrachten van de JRT
In functie van deze adviserende opdracht, zal de JRT:
• inspraak en participatiemogelijkheden bevorderen met het oog op de actieve betrokkenheid van kinderen en jongeren bij de voorbereiding, uitvoering en opvolging van het jeugd- en gemeentebeleid in de ruimste zin van het woord;
• documentatie en informatie verzamelen over alle thema’s die verband houden met de leefwereld van jongeren;
• initiatieven nemen om de samenwerking en het overleg te versterken tussen het jeugdwerk, het jeugdwelzijnswerk en jongeren zelf;
• de inspraak van de brede bevolking stimuleren bij de ontwikkeling van het gemeentelijk jeugdbeleid.
Daarnaast heeft de JRT de volgende opdrachten:
• waken over de participatie van alle lagen van de bevolking aan jeugdactiviteiten;
• afgestemde initiatieven in de jeugdsector mogelijk maken of zelf opstarten, in functie van de noden van kinderen en jongeren;
• deelnemen aan het medebeheer van de gemeentelijke jeugd(werk)accommodaties, zoals bepaald in de artikelen 8 en 9 van de Cultuurpactwet van 16 juli 1973.
Artikel 4. De JRT zal een huishoudelijk reglement over de verdere uitwerkingen van zijn samenstelling en zijn werking ter bekrachtiging voorleggen op de gemeenteraad. Dit huishoudelijk reglement zal minimaal de volgende elementen bevatten:
• regels voor de samenstelling van het bestuur van de JRT;
• regels voor de organisatie en de interne werking van de JRT;
• wijze van toezicht over de financiële middelen van de JRT.
Hoofdstuk 3: SAMENSTELLING EN LEDEN
Artikel 5. Samenstelling stemgerechtigde leden en lidmaatschap
Maximaal twee derde van de stemgerechtigde leden mag tot hetzelfde geslacht behoren. Zo niet is het uitgebrachte advies niet rechtsgeldig.
Het lidmaatschap van de JRT blijft geldig tot en met 30 juni 2031.
Artikel 6. Samenstelling van de jeugdraad Tervuren
De JRT is samengesteld uit de volgende vier categorieën:
1. Experten;
Iedereen die, als vrijwilliger of professioneel, een relevante expertise heeft opgebouwd en kan bijdragen aan het kwalitatief adviseren van het lokaal jeugdbeleid. Experten engageren zich actief voor de opdracht van de JRT. Hieronder vallen o.a. actoren uit het jeugdwerk en organisaties die betrokken zijn bij jeugd in Tervuren.
2. Geïnteresseerde jongeren uit de gemeente, gecoöpteerd door de jeugdraad;
3. Vertegenwoordiging vanuit het lokaal bestuur.
De schepen(en) bevoegd voor jeugd word(t)(en) als waarnemer (niet-stemgerechtigd) toegevoegd. Een gemeentelijk ambtenaar ondersteunt bijkomend de werking van de JRT en woont de vergaderingen bij om informatie te verschaffen.
4. De JRT kan steeds externe deskundigen uitnodigen om de vergadering bij te wonen als waarnemend lid.
Enkel de eerste drie categorieën maken integraal deel uit van de Algemene Vergadering. De Algemene Vergadering is bevoegd voor het wijzigen van de statuten, het benoemen van de leden van het bestuur en alle vragen die haar door het bestuur worden voorgelegd.
De leden uit categorie 1 (experten) en categorie 2 (geïnteresseerde jongeren) kunnen tijdens de lopende erkenningsperiode te allen tijde worden vervangen of extra worden gecoöpteerd door de Jeugdraad.
Voorwaarden
De leden uit categorie 1 (experten) en categorie 2 (geïnteresseerde jongeren gecoöpteerd door de jeugdraad):
• mogen geen politiek mandaat bekleden;
• zijn minimum 15 en maximum 35 jaar oud;
• dienen actief deel uit te maken van het verenigingsleven in Tervuren en/of te wonen in Tervuren.
Artikel 7. Bestuur en werkgroepen
1. Bestuur
• Het bestuur wordt samengesteld uit leden van de JRT, zowel experten (categorie 1) als de geïnteresseerde jongeren (categorie 2).
• Leden kunnen tot het bestuur toetreden door te reageren op een oproep, zich spontaan kandidaat te stellen tijdens de Algemene Vergadering, of door hun kandidatuur via e-mail aan een bestuurslid te bezorgen.
• Aan het begin van een nieuwe beleidsperiode wordt het bestuur samengesteld. Dit proces wordt begeleid door een gemeentelijk ambtenaar en gebeurt in functie van de nieuwe erkenning van de gemeentelijke jeugdraad van Tervuren en uiterlijk tegen het einde van de lopende erkenningsperiode op 30 juni 2031.
• Op de eerste vergadering van een nieuw samengesteld bestuur worden functies aangeduid. Minimaal wordt er een voorzitter aangeduid. Indien de JRT een budget beheert, wordt ook een penningmeester aangeduid. Deze functies mogen niet door dezelfde persoon worden opgenomen.
• Het bestuur komt minimaal vier keer per jaar samen en is verantwoordelijk voor:
o Het opmaken van een jaarplanning;
o Het selecteren en verdelen van leden over adviesvergaderingen en werkgroepen;
o Het opvolgen en organiseren van de activiteiten van de JRT;
o Het uitvaardigen van adviezen zoals omschreven in hoofdstuk 4 en 5.
• De vertegenwoordiger(s) van het lokaal bestuur kunnen de vergaderingen van het bestuur bijwonen ter ondersteuning en om informatie te verschaffen.
2. Werkgroepen
• De JRT werkt in een open en praktijkgerichte structuur met werkgroepen rond specifieke thema’s of projecten.
• Leden en externe deskundigen kunnen deelnemen aan werkgroepen op basis van hun interesse en expertise.
• De werkgroepen formuleren adviezen en voorstellen ter versterking van het lokale jeugdbeleid.
Artikel 8. Vervanging
Leden kunnen zich laten vervangen door een plaatsvervanger, mits deze voldoet aan de voorwaarden zoals bepaald in artikel 6.
Hoofdstuk 4 INFORMATIE
Artikel 9. Informatiedoorstroming en adviesfunctie
Om de adviesfunctie van de JRT mogelijk te maken, wordt het bestuur tijdig op de hoogte gehouden van relevante agendapunten. Dit betreft:
• De gemeenteraad;
• De raad van bestuur van Bexit;
• De gemeenteraadscommissie voor jeugdbeleid;
• De vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen waarvoor de JRT adviesbevoegdheid heeft.
Deze informatie wordt tijdig verstrekt via e-mail of een ander digitaal communicatiekanaal, zodat de betreffende JRT-leden de nodige documenten tijdig kunnen inkijken en voorbereiden.
Tijdens de bestuursvergaderingen van de JRT kan de schepen van Jeugd of een medewerker van de afdeling Vrije Tijd bijkomende toelichting en duiding geven bij deze agendapunten.
Artikel 10. Wanneer het gemeentebestuur of het AGB de JRT om advies vraagt, zal het bij de adviesvraag alle nodige informatie voegen. Tevens hebben de bestuursleden van de JRT het recht op inzage in alle documenten en dossiers die betrekking hebben op de adviesvraag, tenzij er wettelijke bezwaren zijn. Dit inzagerecht kan uitgeoefend worden via de algemeen directeur of via een door hem aangeduide ambtenaar.
Wanneer de JRT op eigen initiatief een advies wenst uit te brengen, kan hij steeds informatie opvragen aan de algemeen directeur, die deze informatie ter beschikking zal stellen tenzij er wettelijke bezwaren zijn. De schriftelijke verzoeken om informatie vanwege de JRT zullen binnen de 14 dagen beantwoord worden door de gevraagde informatie ter beschikking te stellen, ofwel door de wettelijke bezwaren tegen de informatieverstrekking mee te delen.
Hoofdstuk 5 ADVIES
Artikel 11. Advies vragen
Het gemeentebestuur of het AGB zal de vragen om advies steeds schriftelijk stellen, met:
• een duidelijke omschrijving van de concrete vraag;
• opgave van de wettelijke en financiële randvoorwaarden waarmee de adviesgever moet rekening houden;
• opgave van de uiterste datum van inlevering van het advies bij het gemeentebestuur of het AGB.
Het gemeentebestuur of het AGB zal de JRT minimaal een termijn van 6 weken geven te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de adviesvraag door de JRT. Slechts om uitzonderlijke redenen en in onderlinge afspraak tussen de JRT en het gemeentebestuur of het AGB kan de termijn verlengd of verkort worden.
Artikel 12. Advies geven
De JRT zal de uitgebrachte adviezen steeds schriftelijk bezorgen aan het gemeentebestuur of het AGB. Hij zal in de adviezen melding maken van:
• de wijze waarop het advies tot stand kwam met een duidelijke opgave van welke betrokkenen op welke manier geconsulteerd werden;
• de argumentatie die geleid heeft tot de standpuntbepaling in het advies;
• een duidelijke weergave van het standpunt van de JRT, met vermelding van afwijkende meningen of minderheidsstandpunten.
De tekst van de adviezen maakt steeds deel uit van het dossier dat wordt voorgelegd aan het gemeentebestuur, het AGB of de hogere overheid.
Artikel 13. Advies beantwoorden
Het gemeentebestuur of het AGB zal binnen een termijn van 6 weken te rekenen vanaf de ontvangst van het advies een schriftelijk gemotiveerd antwoord op het advies bezorgen aan de JRT. Slechts om uitzonderlijke redenen en in onderlinge afspraak tussen de JRT en het gemeentebestuur of het AGB kan de termijn verlengd of verkort worden.
Indien de verdere behandeling van het dossier langere tijd vraagt, zal het gemeentebestuur of het AGB binnen de 6 weken een antwoord bezorgen met melding van het verdere procedureverloop en met opgave van de datum waarop een definitief antwoord aan de JRT zal bezorgd worden.
Hoofdstuk 6 ONDERSTEUNING
Artikel 14. Het gemeentebestuur zal de JRT ondersteunen door:
• In het meerjarenplan jaarlijks een budget voor de financiering van de werking op te nemen. De controle op de aanwending van het budget zal gebeuren door het gemeentebestuur en de afdeling Vrije Tijd;
• Administratieve en logistieke ondersteuning door de gemeentelijke diensten te voorzien, alsook door een ambtenaar ter beschikking te stellen voor het bijwonen en ondersteunen van de vergaderingen van de JRT.
De concrete uitwerking hiervan zal gebeuren door het gemeentebestuur in overleg met de JRT.
Artikel 15. Het gemeentebestuur zorgt voor de nodige verzekeringspolissen om de risico's van ‘Burgerlijke Aansprakelijkheid’, ‘Rechtsbijstand’ en ‘Lichamelijke Ongevallen’ voor de bestuursleden van de JRT te dekken.
Hoofdstuk 7 SLOTBEPALINGEN
Artikel 16. Aan deze statuten voor de JRT kunnen maar wijzigingen door de gemeenteraad aangebracht worden na voorafgaande besprekingen met de JRT, die tevens moet gevraagd worden om een schriftelijk advies uit te brengen.
Artikel 17. Het raadsbesluit van 25 juni 2019 over de erkenning en statuten van de gemeentelijke jeugdraad van Tervuren wordt opgeheven op 1 juli 2025 en dit besluit treedt in werking op 1 juli 2025.